tisdag, april 10, 2007

Vi kommer inte att kunna sitta på balkongen

Okej, nu har jag nog bestämt mig för sommarens balkongodlingar. Som vanligt har jag säkerligen fullständigt överskattat ytan på vår minimala balkong men i min värld kan man göra en liten hylla vid den enda halvvägg vi kan utnyttja och därmed få plats med:

BALKONGLÅDA: två eller tre plantor persilja och två plantor gräslök.
KRUKOR PÅ HYLLA: plocksallat, ruccola och smultron.
KRUKOR UNDER HYLLA: två pelargonior och smultron.
KRUKA VID SIDAN OM HYLLA: tomat (kan bytas ut mot physalis om jag konstaterar att det skulle fungera på vår skuggbalkong).
BALKONGLÅDA PÅ FÖNSTERBLECK: tre eller fyra plantor tomat.
KRUKA FÖNSTERBLECK: chili (måste hitta någon typ av konstruktion som skulle ha samma effekt som ett miniväxthus för att det ska gå bra, annars byter jag mot koriander - någon som har tips och idéer?).

Under stor vånda avstod jag från koriander och rosmarin och hade jag bara haft en större balkong skulle jag även satt potatis i hink, uppstammad vinbärsbuske och rabarber. Men det har jag inte. Basilika försvann ur diskussionen när jag insåg att de två plantor jag satte ifjol lever och frodas i köksfönstret efter att mirakulöst ha överlevt vintermörkret.

Åh, om bara föreningen kunde bestämma sig för att låta folk bygga ännu en balkong. Då skulle jag valt en stor, inglasad variant mot gården. Vilka odlingar...

1 kommentar:

Anonym sa...

Äh, tur att man vare sig har balkong eller fönsterkarmar. Låter jobbigt det där.