torsdag, april 19, 2007

Det svänger om LdB

Efter att ha förbannat damernas namnbyte här på bloggen, för de flesta som kommit i min väg och en del som inte gjort det, gick jag i lördags på krogen i godan ro. Vid baren ondgjorde sig någon över hela affären i en rätt spydig ton och raljerade över damfotboll medan han svängde på ölglaset så att det skvätte omkring. Alltså, det var för mycket. Min hjärna vet fortfarande inte hur det gick till, men någon med exakt min röst blev arg och nästan aggressiv, ja hon gick så mycket upp i sitt försvar av LdB att hon nästa dag nästan skämdes lite över det sätt det hela framfördes på.
Nu har jag svängt.
Det enda som är pinsamt i hela affären med namnbytet är banne mig att Sveriges rikaste klubb, verksam i landets tredje största stad, inte tyckte det var värt ett spottstyver att hålla sig med ett damlag. Man tyckte inte ens att en av historiens mest framgångsrika klubb på damsidan skulle ha rätt att använda sitt klubbmärke. Det är för fan pinsamt om något.
I en tid där företag som profilerar sig med jämställdhet, där klubbar och föreningar som driver och leder utvecklingen mot bredare verksamhet ses som fräscha, ses som framtiden - så tar Malmö FF ett steg bakåt. Damerna har de senaste åren varit mer motarbetade än de var när jag spelade flickfotboll - det kan knappast kallas framsteg.
Damerna valde att gå ur huvudföreningen, det var ett misstag.
Med facit i hand kan man förstås undra om det hade hjälpt att vara kvar.
Hela kulturen som finns i MFF nu med Hasse Borg och Buffalo Madsen - det är så gubbigt att jag kräks. En före detta naprapat i herrlaget berättade att Hasse Borg brukade komma in i omklädningsrummet innan matcherna och skrika "nu går vi ut och visar KUK!". Jag hade brutit ihop på fläcken.
Det är egentligen kanske inte förvånande att MFF dam drevs till att ta ett steg som var så extremt som att byta namn. Att byta identitet. Ville man ha allsvensk damfotboll kvar i Malmö fanns faktiskt inget alternativ.
Det är verkligen pinsamt på riktigt.
Nu är det jag som börjar gå på matcherna igen.
Heja LdB!

Inga kommentarer: