måndag, april 09, 2007

Mat mat mat

Äntligen hyfsat ikapp med tiden och tvättmaskinerna rensar i detta nu upp de sista resterna av New York. "Är det skönt att vara hemma?" frågar var och varannan och svaret är att nej, verkligen inte - men man börjar vänja sig.
Det har varit en fin matpåsk i sann Lindgren-anda i alla fall. I fredags påskmiddag hos min mamma med ägg, löjromssill, kräftsill, chilisill och Brantevikssill (min mamma är GRYM på sill), mormors Jansson (krämig och perfekt saltad), köttbullar, prinskorv, skinka, senap (Tollarp och grovkornig stark skånsk) och ost-/skink-/broccolipaj. Riktigt traditionellt alltså - vilket en sillälskande traditionsfanatiker som jag självklart välkomnade med öppna armar och en kylskåpskyld (inte fryst!) Aalborg Jubileum i handen.
Lördagen så. Abbekås. Liten silltallrik (hey - det är ju ändå påsk) innan matchen men som huvudrätt rådjursstek, kokt potatis (precis perfekt sönderkokt, det ska smula sig lite), himmelsk gräddsås, pressgurka och kokta morätter. Sedan tömde vi en stor flaska portvin till fruktsalladen också. Portvin. Åh portvin.
Igår var det skönt att ställa sig vid spisen och jag hade handlat parmesanost och vitt vin, påskmust och grönsaker och det blev stekt rostbiff med parmesanrisotto, grönsallad med Knorrs örtdressing (den bästa dressingen ever, Kjerstin började köpa hem den när jag var liten och vi blandade med creme fraiche men den sorten togs bort och nu finns bara den som enligt instruktionen ska blandas med vatten och olja - men det funkar utmärkt med creme fraiche också och jag gillar krämigheten och syrligheten i den kombinationen).
Idag blir det enkelt. Ugnsstekt falukorv och potatismos.
Gott.

Inga kommentarer: