torsdag, april 12, 2007

Vad vill du bli när du blir stor?

Carl-Axel Roslund, denne gigant. Malmömoderaternas hovnarr har lagt en motion till fullmäktige att förbjuda yrkesmässigt tiggeri. "Om vi inte gör något nu", säger han, "så har vi snart samma situation som i europeiska storstäder där det vimlar av tiggare på gatorna. Ofta har de ett barn i famnen för att se mer ömkansvärda ut.".
Jag vet inte vilken värld Carl-Axel Roslund lever i, men jag hoppas aldrig komma i kontakt med den. Bara att vara en person som inte instinktivt känner medlidande med föräldrar som tvingas tigga - utan reflexmässigt snarare förutsätter att han eller hon försöker luras - är faktiskt rätt avskyvärt. Att sedan tro att bara för att man förbjuder tiggeri så skulle det försvinna från gatorna - som om alla de som lever på allmosor återgår till sin egentliga karriär som snickare eller något - är, ja jag vet inte vad, men rätt verklighetsfrånvänt i alla fall.
Ändå har jag sparat det bästa till sist. Carl-Axel säger också att han med sin motion "främst vill stoppa de östeuropeiska tiggarligor som börjat dyka upp i Sverige". Alltså, jag tror jag dör. Östeuropeiska tiggarligor? Jag har hört talas om knarkhandel, trafficing, smuggling och annat som kan inbringa stora inkomster för olika typer av ligor, gäng och maffiasamfund - men tiggeri? Från Östeuropa?
Carl-Axel Roslund går bara inte att ta på allvar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt resonemang håller ganska bra. Tills din slutkläm.

De östeuropeiska tiggarligorna existerar, syrran kan berätta lite mer för dig där. Det är inte en slump att det på tjugo minuter dyker upp 10 stycken skabbigt klädda gatumusikanter jämt fördelade avståndsmässigt framför de stora gågatukorsningarna och varuhusutgångarna för att sedan ganska exakt fyra timmar senare försvinna samtidigt.

Jag håller med dig om att det är att blunda för verkligheten att kalla alla tiggare för snyltare och bluffare. Men jag anser att det även är verklighetsfrämmande att förneka de cyniska ligor som existerar och spelar på folks medlidande.

Helena L sa...

Jag antar att Frida har en lite annan insyn i detta än jag (som bara utgår från det jag själv upplever varje vecka i mina vandringar genom staden). Men trots allt - om det nu vore så att dessa ligor existerar (sorry, men jag får en skrattattack bara jag tänker på det) - så vägrar jag inse att detta skulle vara ett stort samhällsproblem. Cynism finns överallt, liksom fuskare, men man kan bara inte skapa system och lagar som utgår från att alla har den läggningen snarare än ett fåtal. Tycker jag.
Och Carl-Axel Roslund har alltid varit en pajas.

Anonym sa...

Nja, något stort samhällsproblem är det inte.

Men i alla fall jag tycker det känns rätt sjaskigt när den fjärde trashanken på hundra meter massakrerar temat till gudfadern med ett dragspel. Det är inget som förhöjer bilden av stan direkt.

Branschen organiserat tiggeri må vara skrattretande.
Men det finns fler komiska branscher, som att sno gamla telefonledningar för att sälja koppar, kränga felstavade piratkopior av solglasögon eller varför inte mirakelmedel mot impotens?

Ligor är kreativa på att dra in stålar och de bör stoppas så länge det inte går ut över samhället i stort. Tycker jag. :)

Helena L sa...

Jomenvisst ska man stoppa ligor - men i det här fallet går det ju faktiskt ut över samhället, många människor överlever på allmosor. Tyvärr.
Och jag tycker inte du ska klaga på piratsolglasögonförsäljarna! Människor som på fullt allvar försöker kränga på en brillor av märket Roy Ban borde snarare prisas för sin kreativitet och humor...

Anonym sa...

Stoppa ligor är en sak och stoppa tiggare är en annan. Hitta snubben som drar in stålar på att placera ut tiggare och sätt honom på kåken. Då minskar problemet snabbt. Hur funkar förresten socialbidrag? Har man alltid rätt till det eller kan man förlora det?

Angående Roy Ban. Helena. Suck. :)

Anonym sa...

Man har inte alltid rätt till socialbidrag, men folk behöver inte tigga på gatorna för det. Psyksjuka alt narkomaner kan ha svårt för att ställa upp på de krav som socialtjänsten ställer för att de ska få försörjningsbidrag.....