onsdag, april 25, 2007

Fynd?

Jag har ju tjatat om ZinZino och Möllans Ost, men min gamle Skurups-kamrat och numera krogredaktör Måns Renntun berättar om ett nytt ställe vid Fridhem, faktiskt precis runt hörnet från min första lägenhet, som är en kombination av lunchrestaurang, café, butik och konditori; Skogströms Kök & Butik. Grundinställningen att använda råvaror från lokala producenter och därmed utgå från säsong är lockande och i butiksdisken finns rösti, tryffeldolmar, bakade grönsaker, kalv- eller hönsfond, färdig rödvinssky, styckningsdetalj av nöt (Blentarps gourmetkött som hängmöras i minst 16 dagar) och fläsk, kött efter säsong (typ anka, lamm eller vilt), kycklingkött (kravmärkt och ekologiskt uppfödd i Bosarp), lufttorkad parmaskinka, spansk jamon bodega, het chorizo, mild fuet, svensk lökkorv och Kävlinge-pastej. Bageriet/konditoriet har ljusa surdegsbröd med citron och timjan och grova rågmjölsbröd med fänkål och kummin - bland andra. Dessutom egna chokladtryfflar på Valrhona och andra kakor och tårtor (stället drivs alltså en gammal svensk mästare i desserter...).
Från och med nästa helg serverar de också brunch på lördagar.
Visst låter det som något att älska?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det beror väl på vad man menar med nytt, den har säkert funnits i ett-två år nu. Kom till mig när du behöver veta sånt här, det vet du...

Helena L sa...

Nytt för mig. Och det är svårt att fråga personer som är anonyma...

Anonym sa...

Hade precis ett Hallelujah-moment!
Ligger ju på cykelavstånd från mig *jippie*