onsdag, april 18, 2007

Bio: Nina Frisk

Betyg: 3
Den är underhållande men kort. Precis i detaljerna men suddig i helheten. Knivskarp i sekvenser men luddig i berättelsen. Maria Bloms andra film är på ytan nästan lika rolig som "Masjävlar" (även om varje film som saknar Ann Petrén automatiskt tappar en dimension) men inte tillnärmelsevis lika varm och inte lika nära. Där även Masjävlars värsta knäppgökar ändå hade förmågan att kännas naturliga och framkalla förståelse lyckas man inte riktigt göra samma sak i "Nina Frisk". Jag fattar inte riktigt karaktärerna även om jag känner igen det som händer dem. Jag skrattar, jag skäms och jag ler - men känner ingen desperation, ingen instängdhet och det starkaste intrycket när eftertexterna börjar rulla är frågan vad Maria Blom egentligen ville säga med alltihop.
Därmed inte sagt att "Nina Frisk" är en dålig film, skådespelarna är bra och i dagens Sverige finns få med sådan humoristisk fingertoppskänsla som Maria Blom. Men i jämförelse med "Masjävlar" blir den lite lättviktig.
Det är inte lätt att följa upp mästerverk.

Inga kommentarer: