måndag, juni 12, 2006

TV4 vs SVT

Jag gillar Glenn Strömberg och har börjat vänja mig vid Chris Härenstams röst så pass mycket att jag hör hur kunnig han är - och dessutom kompletterar han Glenn alldeles utmärkt. De är hittils bäst under VM. Annars har också Jens Fjellström skött sig bra.

Däremot kan jag inte bestämma mig om de olika studioexperterna. Jag gillar både SVT och TV4, på olika sätt. Sladjan Osmanagic är ju helt genial som statistiknörd och tittarombudsman i SVT. Rolig, rapp och intressant. Ola Andersson är stabil, Peter Jidhe lika folklig som alltid medan kanske Anna Pohjanen är sådär. Eller - helt okej. TV4 har mer traditionell uppställning med Ola Wennström i studion och Magnus Hedman och Hasse Backe som expert. Hedman är ärlig och hård och oväntat klok - men kanske ibland lite överlägsen i sin attityd mot de inringande tittarna (vilket jag ofta förstår - det är inte menzamedlemmar som ringer precis). Hasse Backe är fantastisk, den absolut bäste experten. Lugn, analyserande och inte överhuvudtaget rubrikhungrande.

Sedan är det ju det här med krönikörerna. TV4 har Café Opera-Ekwall som trots sitt rykte och sin yta faktiskt ofta har bra åsikter och reflektioner. Jonas Karlsson på SVT, däremot är ju fruktansvärd. Sensationssökande och ändå ointressant - vilken kombination. Att propagera för petning av Zlatan var droppen på i:et (som min gamla gymnasiekamrat skulle sagt).

Så. Kanske TV4 i alla fall. Men så var det ju Glenn & Chris... Äsch. Jag gillar båda kanalerna, helt enkelt.

Inga kommentarer: