måndag, juni 19, 2006

Mycket nu

Vilken värme. Himlen utanför är klarblå (även om Sydsvenskan satt sådan där brun film på fönstren så att det inte ska blänka för mycket i datorskärmarna, men som gör dagarna utanför ständigt grå och dassiga). Ikväll är det sista Korpenmatchen för vårsäsongen och jag vet jag vet jag vet att jag måste hitta någon annan träningsform, någon bättre träningsfrekvens, om jag ska vara smal och snygg och i god kondition till bröllopet. Som för övrigt bara är 3 månader bort nu! Aaah.

Och så mitt i allt ska det planeras midsommar. Den högtiden har helt klart mer med mat att göra nu än för några år sedan - vilket inte minst märks på dagens arbetskamrater, 20 och 23 år gamla (jag är inte yngst längre, det är helt sjukt). De har ännu inte bestämt vad och var och hur och med vem och ja, det handlar ju mest om en trevlig fest. Vi däremot, i mognadsgrupp C (i A är man för liten för att dricka alkohol, i B är man bara ute efter alkoholen, i C vill man mest ha god mat men säger inte nej till god alkoholl), har redan lagt upp menyn för Sommardagen med stort S.

Själv ska jag göra tre sorters sill (chili, Brantevik, löjrom), en matjessilltårta, en västerbottenpaj och såser till kvällens grill. I övrigt blir det traditionellt, för midsommar är tradition och traditioner är till för att följas. Tycker jag. Annars blir det ju som alla andra dagar och dem har man nog av resten av året.

Det retar mig lite att jag ännu inte hittat någon porsbuske för snapssättning. Jag gillar pors.

2 kommentarer:

A N N I K A sa...

Hahaha. Tror banne mig att min älskling balanserar farligt på gränsen mellan mognadsgrupperna B och C. Mest för att han tycker att det där med midsommar är ju bara en festdag, det löser sig liksom. Medan jag fortfarande har kvar planeringar från tidigare midsommarfirande i en mapp i datorn. Gick från A till C utan att passera gå.

Fast i år ska jag för första gången i mitt liv vara utomlands på midsommar. Det känns märkligt. Kidsen diskuterar om de ska dansa små grodorna runt en solstol eller ett träd, men jag tycker mest det är lite sorgligt att missa själva eventet. God mat, trevligt sällskap. Men men - playan är väl inte så illa det heller. Intalar jag mig.

Anonym sa...

Helena, du är så huslig så jag blir alldeles matt! När hände det? Själv är jag nog kvar i grupp B, ska på en förhoppnignsvis jättebra fest men ser mer fram emot öl/mingel/spelning än mot maten. Den är ju som den är, liksom.