måndag, juni 12, 2006

Festivalsommar

Jag har aldrig varit på en festival. Nu menar jag självklart inte Malmöfestivalen, som de flesta i staden gör sitt bästa för att fly ifrån. Utan typ Hultsfred. Roskilde. Emmaboda. Sånt. Festivaler där man bor i tält och ölar nätterna igenom medan man vandrar från scen till scen för att hinna med alla band man ringat in i festivalprogrammet. Och kanske ett och annat man inte kände till på förhand.
När jag läser Virtanens blogg om festivalsomrarna och de specialbrända blandskivorna, efterfesterna och de många konserterna blir jag grymt sugen. När Daniel berättar om vad som händer i Roskilde, dit han ska för jag vet inte vilken gång i ordningen, är jag i princip beredd att köpa biljett (efter några öl).
Sedan kommer jag på att jag för gammal.
Jag vill inte sova i tält.
Vill inte vara full eller bakfull varenda dag.
Vill kunna duscha ensam och när jag vill.
Vill äta ordentlig frukost.
Ni vet.
"Bo på hotell då", var det någon som sade.
Men det förtar ju hela grejen.
Det kommer aldrig att blir någon festival för min del. Bara till att acceptera.

2 kommentarer:

Windstorm sa...

Det blir 16e gången i år.

En dag, när du verkligen är för gammal, kommer du ångra dig bittert. ;-)

Men visst hade du klarat 4 dagar i solsken i solstol, eller om det är ett favvoband ståendes, framför scenen med en kall öl i handen.

Tricket att orka med även på äldre dar är att vara omsorgsfull med detaljerna runt om kring - jag har numera ett familjetält, ett sånt med två meters takhöjd och som ska rymma sex man, och tältsäng av bekvämaste model. Inga liggunderlag och fuktigt varma och trånga igloo-tält för min del. Det blir inte heller längre en gammeldansk till frukost varje morgon. Den får vänta till lunchdags.

Anonym sa...

Men baby, man kan bo i husvagn. Det gör vi. I år hade vi tom ett fungerande kylskåp på Hultsfred. Ett annat bra tricks är att snacka in sig hos lämplig publikation och få ackreditering. Då får man tillgång till backstageområdets vattentoaletter i utbyte mot ett par recensioner. Dessutom måste man jobba lite och har följaktligen en ursäktför att inte hoppa på supa-satan-tåget som ofta avgår nån gång strax efter lunch. Man kan ta det lungt. Softa i solen. Dricka ett par öl för att det är gott. Sova i lakan bredvid sin älskling. Och sen vakna hyfsat utvilad och traska in på festivalområdet och köpa frukost.