fredag, juli 29, 2005

Filmer 2005

SEDDA FILMER AV ÅRETS BIOPREMIÄRER:
Sideways (A Payne)
Closer (M Nichols)
En långvarig förlovning (J-P Jeunet)

FILMER JAG VILL SE SOM FORTFARANDE GÅR PÅ BIO:
It’s all gone Pete Tong (Dowse)
Batman Begins (Nolan)

FILMER JAG KAN TÄNKA MIG ATT SE SOM FORTFARANDE GÅR PÅ BIO:
Sin City (R Rodriguez/F Miller)
Världarnas krig (Spielberg)

FILMER JAG MISSAT PÅ BIO MEN TÄNKER HYRA:
Layer cake (M Vaughn)
Vera Drake (M Leigh)
The Life Aquatic (W Anderson)
Love song for Bobby Long (S Gabel)
Kärlek tur & retur (F Ozon)
The Aviator (M Scorsese)
Sandor slash Ida (H Georgsson)

FILMER JAG ABSOLUT INTE KAN FÖRSTÅ ATT JAG MISSAT:
Bröder (S Bier)
Ray (T Hackford)
Attentatet mot Richard Nixon (N Mueller)
Se mig (Jaoui)
Million dollar baby (C Eastwood)
Pusher 2 (N Winding Refn)
Den tredje makten (N Arcel)
Undergången - Hitler och tredje rikets fall (O Hirschbiegel)
Finding Neverland (M Forster)
Hotell Rwanda (T George)
Gråta med ett leende (A Amenábar)


Deppigt att jag sett tre och missat 22, varav elva jag absolut utan tvekan måste se?

Ooh, nejdå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan tänka mig lägga mina två biocheckar på Batman Begins och Kalle och chokladfabriken (jag vet, den har inte kommit ännu men jag längtar!). Och det är en SKAM att jag missade Hotel Rwanda! Och Bröder. Och Ray.

A N N I K A sa...

Vad bra det är med människor som listar hur många bra filmer som helst. Då kan jag skriva av listan, justera lite efter egen smak och tycke, och sen plocka med mig till lokala dvd-uthyraren! Inget mer velande, inga fler vi-tar-väl-den-här-eftersom-vi-inte-kommer-på-nån-bättre... Åh, nu vill jag titta på film hela helgen!