tisdag, juli 19, 2005

Filmer som återkommer

Alltså, det finns vissa filmer jag kan se om och om igen. Sedan finns det filmer som jag faktiskt ser om och om och om igen. Som alltid åker på när jag känner för att slötitta, när jag vill komma i en viss sinnesstämning, som passar i en viss situation, eller när jag bara behöver ha på något i bakgrunden.

Ett tag tittade jag på Notting Hill varje söndag förmiddag. Jag var singel och jag var oftast rätt bakis (och därmed självömkande), så då kändes Notting Hill naturlig. Efter Notting Hill på samma videoband kom Presidenten och Miss Wade så den såg jag också en hel del. Men den var aldrig anledningen till att jag valde just det bandet.

När jag var yngre var det mycket Dirty dancing (såklart! This is my dance space and this is yours). Och Cocktail. Pretty woman. Åh, bara smöriga romantiska komedier! Vilken klyscha. Vilken sanning.

Med åren har jag också samlat på mig en hel del Vänner-avsnitt. Hua vad jag har sett dem många gånger. I love Friends. Forever and ever.

Topp 5 bästa filmer (spontant, ogenomtänkt):

1. GUDFADERN (Coppola 1972)
Bäst skådespelare, bäst manus, snyggaste scenerna, mest stämningsfull och helt utan skavanker. Jag älskar tvåan också, men håller den första filmen allra högst.

2. SUNSET BOULEVARD (Wilder 1950)
Gloria Swanson är helt sjukt bra. Var helt stum efter filmens slut, tagen. Hade heller inte förväntat mig storverk och greps då ännu mer av den fantastiska stämningen. Wilder är kung. Och i detta fall svartvit.

3. MANHATTAN (Allen 1979)
Well, Annie Hall är också grym - det finns många Woody Allen-filmer som skulle kunna platsat. Men New York-bilderna här är så otroligt vackra. Jag har aldrig varit där men vill så gärna varje gång jag sett Manhattan.

4. LIFE OF BRIAN (Jones 1979)
Vad jag har för humor? Se den här.

5. FESTEN (Vinterberg 1998)
Bästa danska. Det säger verkligen inte så lite.


Topp 5 mest sedda filmer (det senaste året):

1. WHEN HARRY MET SALLY (Reiner 1989)
Jag tröttnar aldrig på den! Dialogen är mysig och rolig, bilderna (från New York igen) är vackra - rollfigurerna är perfekta. Det här är, på allvar, den bästa romcom jag någonsin sett. Passar bäst höst och vinter, det firas mycket jul och nyår.

2. SOMETHING'S GOTTA GIVE (Meyers 2003)
Jack Nicholson och Diane Keaton. Storyn är rätt kul och jag gillar verkligen Diane Keatons rollfigur (dessutom är Frances McDormand med på ett hörn!). Men alltså, låt oss inte lura någon. Something's gotta give är dessutom förutsägbar och otroligt smörig - bara det att sådant tar vi då rakt inte hänsyn till på denna lista. För huset Diane Keaton bor i är helt underbart. Helt helt underbart. Så ska jag bo! Så ska jag inreda! Ååååh. Kanske något av en vårsommarfilm, men tanke på miljöerna.

3. DEN ENDA RÄTTA (Bier 1999)
Ännu en romcom. Dansk den här gången, om par som på olika sätt skaffar barn, är osäkra på kärleken eller bara ramlar in i den. Välskrivet och charmigt. Passar året om.

4. KLASSFESTEN (Herngren/Holm 2002)
Perfekt när jag får en släng av längtan efter struktur och goda vanor - Svensson-livet helt enkelt. Speciellt Magnus (Björn Kjellman) presentation av sig själv i filmen slår an de strängarna. Annars är den egentligen inte speciellt märkvärdig och ingen direkt feel good-film (snarare rätt tragisk), men det är Svensson-miljöerna jag vill åt! Ännu en året runt-film.

5. HIGH FIDELITY (Frears 2000)
När jag blir sugen på både kärlek, musik och cigaretter. Jag älskade boken och tycker filmen har lyckats bättre än de flesta att göra den rättvisa. Marvin Gaye - Let's get it on är en grym låt. Men varför gillar man huvudpersonen Rob förresten? Han är ju asjobbig, störig, egocentrisk, paranoid och en sådan man hade hatat om man hade gjort slut med. Skitsamma. Funkar i alla fall året om.

Reality bites var väldigt nära att slå sig in här, men den såg jag mer för några år sedan. Annars har den i stort sett alla kvaliteter som också High fidelity har. Plus att Winona Ryder är ässesnygg.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Jag säger bara Love Actually!! Snacka om en film som inte är särskilt bra alls men som jag kan se väldigt många gånger utan några problem. Har funderat på att skaffa den, men skäms för mycket. Jag menar, okej att man inte riktigt kan släppa de romantiska komedierna man älskade i sin oförståndiga ungdom, men den här kom ut på 2000-talet!

Helena L sa...

Jag har den! Ha ha! Min favorit-julfilm...