måndag, juli 18, 2005

Bråttom!

Vi har verkligen ingenting att göra på jobbet nu. Ingenting. Jag har redan gjort allt jag hade inbokat för måndag - onsdag. Klockan är tolv och det är måndag. My god. Det är när man har såhär lite att göra som man surfar in på bröllopstorget.se och börjar göra gästlistor och budgetar och hej och hå - utan att förankra detta i någon verklighet alls.

Dessutom kan man hamna i de mest märkliga tankebanor. Som till exempel att det är så himla lugnt och icke-brådskande att gifta sig. Inte om man som jag har träffat en äldre man, kan jag säga. Richard är 37 nu. Han vill ha barn. Han får inga med mig förrän vi är gifta. Innan vi gifter oss måste vi förlova oss, sedan dröjer det ju typ ett år innan själva bröllopet. Jag vill gifta mig på hösten, i september/oktober. Då blir det alltså som tidigast om ett år. Sedan tar det typ ett år att bli gravid och nio månader innan ungen poppar ut - Richard är alltså som yngst 40 år när han blir pappa. Alltså är han 60 är när vårt äldsta barn tar studenten. Kanske 62-63 eller till och med 65 när vårt yngsta gör det. Eftersom män har en medellivlängd på 78 år i Sverige - och vi drar bort kanske tio för kassa mat- och dryckesvanor plus bristande motion - så kommer han antagligen att dö när han är sådär 68 år. Då är vårt äldsta barn i bästa fall 28 år gammal. Vårt yngsta kanske 25.

Kom inte här och snacka om att det inte är någon brådska.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Ja, jag vet. För typ fem år sedan när min vän Emma började med det där ("Jag har inte ens träffat någon ännu! Först måste jag träffa någon, sen kan vi inte flytta ihop förrän typ efter ett år, och så vill man ju bo ihop innan man skaffar barn, ja alltså, redan nu är det ju avgjort att jag kommer få barn när jag är 35!!")skrattade jag lite hånfullt och berättade om hennes tankegångar för mina andra vänner. Nu märker jag att jag gör likadant själv. (Emma har numera en liten Hjalmar, trots att hon bara fyllt 28). Jag menar, jag är inte ens färdigutbildad förrän om två och ett halvt år! Å andra sidan är det en fördel att min pojkvän inte ens hunnit fylla 25...

Anonym sa...

Richard blir mycket äldre än så. Vi har lång medellivslängd i vår släkt. Både på mammas och pappas sida. Och ingen varken spottar i glaset eller motionerar. Förutom jag då - motionerar alltså.