tisdag, juli 19, 2005

Filmkväll

Bra kväll. Pizza från California (pepperoni, tomat, champinjoner, broccoli), pyttelite godis och tre riktigt bra filmer.

"Bara en dag" (Linklater 2004) med Ethan Hawke och Julie Delpy är så mycket en film jag gillar att det är läskigt. Uppföljare till "Bara en natt" som kom för nio år sedan som också är en superfilm för mig - i teorin. Båda filmerna är ingenting annat än långa dialoger, i den första möts de två i Wien över en natt, blir förälskade och bestämmer att mötas igen sex månader senare. De utbyter inga telefonnummer och kan inte kontakta varandra på något annat sätt. Dialogen då, mellan två personer i tidigt tjugotal tenderar att bli för mycket Dawson's Creek - för filosofisk, för högtravande. Egentligen stör det inte mig speciellt mycket för så är det i den åldern - men "Bara en dag", där både skådespelarna och rollfigurerna blivit nio år äldre - är mer nyanserad, lite bittrare och lite närmare. Tiden har förflutit även för mig. Jag gillade den, mycket.

"Garden State" (Braff 2004) har jag haft stora förväntningar på. Och den är bra. Riktigt bra. En och en halv timme av feel good. Man blir alldeles glad. Dessutom genomsyras filmen av en väldigt varm humor.

"Sideways" (Payne 2004) såg jag på bio redan i början av mars. Rolig dialog, massor av vin och träffsäkra karaktärer - ännu en succé såklart.

Alla tre filmerna har gemensamma grunder; bra karaktärer, bra skådespelare, bra manus och bra dialog. Viktigare ändå är att de alla tre förmedlar denna starka känsla av värme. Som stannar kvar länge. Som är det sista man funderar över innan man somnar.

Dessutom gav Emma Gray en fyra till samtliga i Filmkrönikan. Och nu får hon inte vara kvar. Vem är ansvarig på SVT?

Inga kommentarer: