onsdag, juli 06, 2005

Mat mat mat

Alltså, vissa filmer ska jag inte se. Vissa diskussioner ska jag inte ha. Ser jag Dinner Rush vet jag - VET jag - att jag omedelbart kommer att ta fram receptpärmen och datorn och totalt flumma ut i tankar på mat mat mat... mat med skaldjur, mat med kyckling, mat med korv, mat med kött, mat med färs, mat med pasta, ris, potatis, mat som är stekt, kokt, ungsbakad, insvept, ångkokt, svälld, kyld och värmd, mat med färska örter, med färska kryddor, mat från medelhavet, mat från Asien, mat från Sverige, såser, gratänger, pajer och tårtor, bufféer, förrätter, ostbrickor, snacks och tilltugg.... jag blir helt blindgalen.

Nu har jag suttit och sorterat om i receptpärmen för typ nittonde gången och kommit fram till att vissa recept måste dupliceras för att man inte ska missa dem. Alltså, jag har både kategori pasta, grytor, kött, fågel, fisk och skaldjur. Många recept passar på två av de kategorierna. Antingen för att de kan ha flera ingredienser, typ Jambalaya, eller för att de är både liksom gryta och skaldjur. Det låter kanske lite klyddigt, men jag kan ju vara på grythumör. Då ska alla grytor finnas där, lätta att hitta. Jag kan också vara på skaldjurshumör. Då ska ju alla skaldjursrätter ligga där, även grytorna.

Jag förstår inte hur jag hamnar i sådana här situationer.

Det är som när människor nämner ordet ost. Jag är förlorad. Pratar om ost i flera timmar. I alla former och smaker. Det är galet.

Nu har nästan ännu en kväll gått.

Jag vet inte om jag borde skaffa mig ett liv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du får lära dig databasprogram, så kan du lägga upp ett och samma recept med kopplingar till flera olika kategorier. :o)

För övrigt är du inte helt ensam om att förlora dig i kokböcker och funderingar på hur man bäst organisera recept och andra väsentligheter...