onsdag, januari 03, 2007

Nyårsmat

Glömde visst skriva om nyårsmenyn tidigare. Jag menar, JAG kan ju inte låta bli att skriva om MAT?
Mary hade lagat till en alldeles lysande hummersoppa som hon tyvärr kokade över när hon skulle värma den så att vi fick en mindre skvätt än vad som annars skulle blivit - och själva hummerköttet hade hon glömt hemma i kylen. Men. Ypperligt god trots allt.
Till varmrätten hade jag fått för mig att göra lamm för första gången och inhandlade till detta bland annat sesamolja för marinering. Det visade sig vara ett lyckokast, filén smakade grillat (sesamolja har en väldigt nötig, nästan rökig, smak), köttet var stekt till rosa fulländning och Marys risotto med svamp och västerbottenost himmelsk. Till detta en sallad med pinjenötter och smulad chevre som passade superbt ihop med lammet.
Dessert: pannacotta med blåbär.
Ah!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jävla tur att jag satte risotton, annars hade jag väl aldrig fått laga mat i ditt kök igen... ;)

Anonym sa...

Jag lovar dessutom härmed att jag snart ska göra om hummersoppan så att ni får smaka hur den egentligen ska smaka. Retar mig fortfarande.

Helena L sa...

Anytime, baby!