tisdag, januari 02, 2007

Ingen eld utan ved

Jag har aldrig i hela mitt liv lyckats infria ett nyårslöfte. Så är det för många. De flesta ger upp. Men nu är jag en gång för alla skapt så att jag älskar ambitioner, så här kommer mitt 2007:

- MAT, VIKT OCH FORM
Det får bli lättare luncher på jobbet. Som det är nu betalar jag drygt tusen spänn i månader för mat jag varken gillar eller behöver. Fil, sallad och annat kallt får ta över. Middag äter jag hemma.
Chips, dippa, skräpmat och godis ska bort. Åtminstone i den utsträckning som julen frammanat. Det handlar trots allt mer om slöhet än något annat.
Frukt och vatten. En liter vatten måste man väl kunna sätta i sig på en dag? Jag dricker alldeles för lite vatten. Och alldeles för mycket läsk. Måste bli bättre på frukten också, mest för att mitt blodsocker normalt sett åker berg och dalbana - nicht gut.
Motion. Eh. Ja. Promenader i första hand, men för första gången på väldigt länge funderar jag på träning i mer organiserad form. Jag undrar om inte yoga skulle göra mig gott. Jag har aldrig klarat av tanken på det tidigare - det går ju så låååångsamt - men förmodligen är det ju precis därför jag skulle må bra av det. Stress är jag. Jag är stress. Funderar också på boxning, eller träning som bygger på den principen. Lär vara grymt jobbigt. Men det får vänta lite, annars faller man väl död ner under första passet. Lite grund kanske man ska bygga upp innan.

- LÄSNING
Eftersom det nya livet också ska innebära bättre disciplin var det gäller after work och annan social verksamhet där öl ofta har en del, räknar jag med mer energi framför allt på helgerna. Prenumererar ju på Fokus sedan tidigare men har hittills bara lyckats ströläsa det som verkat mest intressant. Men det är en bra grej, jag gillar grundtanken med Fokus. Så. Skärpning.
Så var det böcker också, ja. Har ändå haft två okej läsår nu, även om man alltid önskar ett större kvantitet. Får införa någon sorts regel om att inte titta på tv innan jag ska somna, utan läsa. Sedan vi flyttade in dvd-spelaren i sovrummet har det blivit rent förskräckligt. Men det är inte lätt när man har 130 timmar Vita Huset i sin ägo!

- MUSIK
Hm. 2006 var bra. Tror jag funnit en bra form för skivköp under hösten som gått, där jag laddar ner det jag tycker verkar intressant, lyssnar - och köper det som är bra. Onödiga köp försvinner och man har möjlighet att lyssna på mer.
Live finns, som vanligt, betydligt mer att göra. Men det är dyrt. Och det mesta av det intressanta som kommer har jag redan sett - vilket gör det blir motigare att plocka upp flera hundra spänn för biljetten. Liten skärpningsvarning på det området ändå.

- FILM
Har precis haft mitt bästa bioår någonsin, sett till både kvantitet och kvalitet. Inget att klaga på, bara att hänga med från start. Bio är oslagbar underhållning.

- ÖVRIGT
Bygga om klädkammaren, få extra frys och fylla den med mat (särskilt av typen stek och tupp).
Fler måltider i köket, färre vid tv:n.
Använda både stekgryta, lergryta och hushållsassistent betydligt oftare.
Laga ännu mer mat, speciellt söndagar. Långkok, grytor och stek - allt det där vi inte orkar nu.
Köpa espressomaskin, kaffemalare och sedan bara dricka gott gott kaffe.

Badi badi badi - that's all folks!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir helt matt, men kan ju inte säga annat än att jag hänger med på löftena om film, musik (framförallt mer konserter!) och böcker! Och så ska jag utmana dig i squash alt tennis minst 4 ggr under året (det är väl inte för mkt begärt?!)Och vinna minst 1 gång...

Helena L sa...

Ha ha! Det är taget!

A N N I K A sa...

Yoga är inte långsamt om du väljer ashtanga (kallas ibland poweryoga): har aldrig blivit så svettig som på ett yogapass. Och man hinner inte tänka på så mycket annat än att få till alla asanas och andas och hålla rotlåset. Bra för kropp och själ - men inte bra för mina knän, tyvärr. Hoppas det passar dig dock!