onsdag, januari 31, 2007

Bio: The Departed (obs! Spoiler!)

BETYG: 3+

Hm. Nja. Martin Scorsese gör såklart sällan dåliga filmer och The Departed är inte heller dålig. Det är bara det att Martin Scorsese ibland gör briljanta filmer och The Departed är inte briljant. Trots att alla skådespelare gör bra insatser (som så många påpekat så gäller det också Leonardo DiCaprio), trots att inledningen är lovande - så... nja. Den här typen av filmer kräver en viss stämning för att höja sig över mängden, en känsla, en magi. Det måste genomsyra manus men också bilderna och musiken. Gudfadern innehöll långt mycket mer våld och Scorseses egen Maffiabröder också - men i The Departed blir det aldrig vackert. Aldrig... nödvändigt. Jag vet inte. Den räcker bara inte ända fram - och slutet känns dessutom rumphugget, trots att filmen är två och en halv timme lång (eller just därför). Olyckliga slut kräver också mycket mer finess än lyckliga, The Departed lider på många plan av just brist på finess.
Sedan har jag ett personligt problem jag inte kan lägga på någon annan eller ens klandra Martin Scorsese för. Men alltså. Man tar inte död på Martin Sheen. No no no. Martin Sheen är president Bartlet och president Bartlet är min hjälte, tv-mannen jag älskar mest - och honom tar man bara inte död på. No no no.
Förlåt mig min inskränkthet.

1 kommentar:

Lisa sa...

I know!!! Jag blev helt KNÄCKT när han dog. Å - när han tog fram en cigarett och tände den på äkta Bartlet vis, usch och fy.