måndag, januari 29, 2007

Bokobildad är vad jag är

Många många bloggare har gjort det (bl a Mia, se länk i listan) och nu är det väl min tur då. Det är ju det här med mig och listor och så.

Expressen publicerade i veckan en lista över böcker svenskar gärna ljuger om att de läst (för att imponera då antar, jag). Själv blir jag något missnöjd med mitt resultat:

"JACK" av ULF LUNDELL
Yep.
"UTVANDRARNA" av VILHELM MOBERG
Nej, faktiskt inte. Jag har sett tv-serien och dessutom Kristina från Duvemåla tre gånger men aldrig läst boken. Och då är ändå min man faktiskt släkt med författaren (farmors mors kusin, det ni!).
"HEMSÖBORNA" av AUGUST STRINDBERG
Nej. Såg någon tv-dramatisering som tonåring och blev så uttråkad att jag alldeles tappade lusten att läsa boken. Det håller i sig än.
"NÄSSLORNA BLOMMA" av HARRY MARTINSSON
Skulle jag någonsin läsa något av Harry Martinsson (och det är knappast troligt) skulle det vara "Aniara".
"RÖDE ORM" av FRANS G BENGTSSON
Nej, fy.
ARN-BÖCKERNA av JAN GUILLOU
Jan Guillou och forntider? Nej tack. Första och sista boken jag läste av Guillou var "Ondskan".
"SAGAN OM RINGEN"-TRILOGIN av JRR TOLKIEN
Jag har verkligen försökt, flera gånger. Men jag kommer bara inte förbi den dödstråkiga inledningen (på 150 sidor...)
"KRIG OCH FRED" av LEO TOLSTOJ
Nej, och det skäms jag över.
"SVINDLANDE HÖJDER" av EMILY BRONTË
Nix.
"MÄN ÄR FRÅN MARS, KVINNOR FRÅN VENUS" av JOHN GRAY
Aldrig i livet.
"1984" av GEORGE ORWELL
Nej, det är inte klokt. Men jag har den hemma och tänker banne mig läsa den!
"LYSANDE UTSIKTER" av CHARLES DICKENS
Nej, men flera andra Dickens!
"HARRY POTTER OCH DE VISES STEN" av J K ROWLING
Ja, alla i serien.
"JANE EYRE" av EMILY BRONTË
Nej.
"DA VINCI-KODEN" av DAN BROWN
Ja.
"ANNE FRANKS DAGBOK" av ANNE FRANK
Tror inte att jag läst hela. Men stora delar.

Såhär i efterhand får man nog säga att det var riktigt dåligt, faktiskt. Men jag förstår inte riktigt varför folk skulle skryta om att de läst Arn-böckerna? Man kan ju få en öl över sig för mindre.

"Utvandrarna", "1984" och "Krig och fred" ska jag däremot omedelbart ta tag i. Om jag bara kommer igenom den där högen på nattduksbordet.

Inga kommentarer: