onsdag, januari 17, 2007

Mastodontinlägg - förlåt!

Jag är galet svag. När min goda vän Mary lagt ut detta frågeformulär på sin blogg (se länk i listan) kunde jag omöjligt låta bli att följa efter:

ÄGER DU EN iPOD?
yep! Min älskade iPod nano.
VAR KÖPER DU DINA MATVAROR?
Hemköp Kronprinsen. Endast Hemköp och Malmborgs är goda nog år snobbarna i familjen Lindgren.
VILKEN VAR DEN SENASTE FILMEN DU SÅG?
De andras liv, av regissören med det fantastiska namnet Florian Henckel von Donnersmarck. Det är något visst med tyska adelsnamn.
OM DU VANN PÅ LOTTO, VAD ÄR DET FÖRSTA DU SKULLE KÖPA?
Ha! Den frågan fick jag faktiskt på min möhippa – och svaret är precis lika tråkigt som då: jag skulle inte köpa något, jag skulle lösa mina lån. Men om jag inte fick så mycket pengar skulle jag köpa en bil och om jag fick ännu mindre en resa och om jag fick ännu mindre än det en espressomaskin eller kyl och ännu mindre än det – tja en mix av skivor, böcker, tv-serier och kläder. Gud vad det är lätt att göra av med pengar.
HAR NÅGON NÅGONSIN KALLAT DIG LAT?
Åh, absolut. Jag gör det själv minst en gång om dagen.
VILKEN CD LIGGER I DIN CD-SPELARE JUST NU?
Hm. Tom Waits senaste box Orphans, skivan Brawlers.
VILKEN ÄR VÄRLDENS BÄSTA ARTIST JUST NU?
Sedan 1962 har det varit Bob Dylan. Så är det fortfarande.
NÄR VAR SENAST NÅGON STÖTTE PÅ DIG?
Sådant där märker inte jag förrän någon antingen säger det rakt ut eller hånglar upp mig. Och det har ingen gjort sedan jag träffade min älskade make.
VAD ÅT DU TILL MIDDAG SENAST?
Potatis-, morots- och purjolökssoppa.
HAR DU NÅGONSIN DELTAGIT I EN DEMONSTRATION?
Absolut. Både 1 maj, mot kriget i Irak och i fackeltåg mot nazism och rasism.
VEM VAR DEN SENASTE SOM RINGDE DIG? Pappa.
VILKEN ÄR DIN FAVORITÅKATTRAKTION PÅ ETT NÖJESFÄLT?
Allt som hastigt ändrar höjdläge så att det suger i magen. Loopen, fritt fall, FlumeRide och liknande. Dessutom är jag obeskrivligt road av karuseller där folk kan bli blöta eller på annat sätt råka illa ut.
TROR DU FOLK PRATAR BAKOM RYGGEN PÅ DIG? Helt klart. Förutom att tendensen verkligen finns på vissa avdelningar på jobbet (inte min egen, tack och lov) så har jag förstått att det är ett folknöje större än de flesta. Jag vet inte hur intressant just jag är, men det förekommer säkert.
TITTADE DU PÅ TECKNAT NÄR DU VAR LITEN?
Självklart! Vi hade ett videoband med bara tecknade filmer som min pappa spelat in från Danmark. Jag var den populäraste ungen i hela grannskapet!
VILKEN FILM KAN DU ALLA REPLIKERNA TILL?
Trolltyg i tomteskogen, Sällskapsresan, Dirty Dancing och Yrrol. Stora delar av Life of Brian och utvalda delar av Peter Sellers Rosa Pantern-alster.
ÄGER DU NÅGRA POPBANDSTRÖJOR?
Ja. En Wilco-tröja som jag nu blivit för tjock för.
HAR DU GRÅTIT OFFENTLIGT?
Många många gånger. Jag gråter när jag är arg, jag gråter när jag är ledsen, när jag är medlidsam, glad, övertygad, rörd. Så det blir rätt ofta, faktiskt. Men mest kanske i enstaka tårar och blurrig röst. Riktig gråtattack har dock också förekommit. Jag har inga problem med att visa mina känslor och har aldrig haft.
HAR DU EN STATIONÄR DATOR ELLER EN LAPTOP?
Laptop, baby!
TYCKER DU ATT KILLEN BORDE BJUDA PÅ FÖRSTA DEJTEN?
Sådant trams har jag inte tid att lägga energi på att fundera över.
KAN DU KASTA MACKA?
Ja, lite. Men jag skulle gärna vara bättre (av någon anledning).
VAD HAR DU MED DIG PÅ BION?
Godis från Malmös bästa affär (Gotte-Lisa, of course) och en flaska mineralvatten. När jag går med min kusin köper jag dock alltid popcorn och coca cola. Det är tradition.
VEM VAR DIN FAVORITLÄRARE OCH VARFÖR?
Jag har haft flera bra lärare och förmodligen ännu fler dåliga. Men den som påverkad mig mest, lämnat störst avtryck – lärt mig mest – är min mellanstadielärare Claes Nicklasson. Han var en fantastisk person, åtminstone för mig och precis då. Claes gick bort för två år sedan och blev inte sextio år gammal. Jag ska skriva mer om honom lite senare.
VILKET VAR DITT FAVORITÄMNE PÅ GYMNASIET?
Jag hade turen att få mina bästa lärare i de ämnen jag tyckte var intressantast; historia och samhälle. Sedan har jag alltid gillat svenska men den läraren var mer rolig att driva med än entusiasmerande och skicklig. Eller, han var väl helt okej, kanske.
VILKET PERSONLIGHETSDRAG ÄR ETT MÅSTE HOS EN PARTNER?
Humor och förmåga att ge sig hän, känna passion. En man som inte någon gång gråtit för att något (mat, sång, film, bok – whatever) bara just i den sekunden varit så fantastisk att inget annat uttryckssätt funnes – skulle jag aldrig kunna dela mitt liv med.
NÄR SOV DU SENAST PÅ GOLVET?
När vi firade nyår hos min svåger och svägerska (låter inte det ordet extremt tantigt?) i Barcelona för två år sedan sov vi på en dubbelluftmadrass som efter halva natten förlorat allt vad luft heter. Jag var helt ledbruten när jag kom hem.
VILKEN ÄR DIN FAVORITDRINK?
Irish coffee, nu och alltid.
VILKEN ÄR DINA FÖRÄLDRARS HEMSTAD?
Malmö. Min mormor var för övrigt den första i sin släkt som flyttade från Eslöv på typ flera hundra år. Galet.
HUR MÅNGA TIMMAR MÅSTE DU SOVA FÖR ATT KUNNA FUNGERA?
Åtta. Men det mesta fungerar faktiskt, bara jag vaknar av mig själv. När väckarklockan ringer finns inte timmar nog på dygnet för att det skulle ha räckt.
VILKEN ÄR DIN FAVORITFRUKT?
Jag är tyvärr inte så förtjust i frukt. Mer i bär. Men clementiner nu på vintern och en mango är förstås inte fel.
HUR GAMMAL BLIR DU NÄSTA FÖDELSEDAG?
29 – imorgon faktiskt.
ÄR DU PETIG NÄR DET KOMMER TILL STAVNING OCH GRAMMATIK?
Mycket. Det isar i kroppen på mig när folk inte kan sköta språket. Jag undrar ofta hur folk kan stava så dåligt som de gör. Nio år i grundskola, tre år i gymnasiet, böcker, tidningar – fastnar ingenting? Antar att det till viss del kan vara medfött, men i mitt fall tror jag kombinationen av att jag tidigt läste ofta och mycket samt hade en pappa som verkligen tog (och tar) ett gott språkbruk på allvar har gett mycket gratis.
VEM VAR DEN SENASTE PERSONEN SOM GJORDE DIG ARG?
oräknerliga kvällspressreportrar jag egentligen inte alls vill lägga energi på.
TROR DU ATT GUD ÄR EN MAN ELLER EN KVINNA?
Jag tror då rakt inte att Gud är varkendera. Gud är ett väsen, en strimma hopp, en källa av styrka. Gud är godhet. Och godhet har inget kön.
GILLAR DU SENAP?
Mycket. Senap är, liksom i princip all annan mat, något som får mina ögon att glittra. Vi har alltid flera sorter hemma och använder dem till olika rätter. Till jul gör jag egen. I matlagning använder vi mest Dijon.
VILKA BÖCKER HAR FÅTT DIG ATT GRÅTA? När jag var yngre fanns det massor av böcker som fick mig gråta; Anne på Grönkulla, God natt mister Tom, Varghunden, Mio min Mio, herregud, det var gråtböcker all over the place. På senare år har det inte blivit i samma utsträckning. Men jag minns att jag grät när jag läste Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson. Det finns säkert fler alltså, men jag kommer inte på någon just nu. Däremot vet jag att jag gråtit tre gånger för att böcker varit så fruktansvärt dåliga; Den vita massajen av Corinne Hoffman (massajböckerna är legendariska i detta sammanhang), Matildas sista vals av Tamara McKinley och Gömda av Liza Marklund. Så uselt språk borde ärligt talat inte få lov att kallas språk överhuvudtaget.

Inga kommentarer: