söndag, november 23, 2008

Några reflektioner

Jag ska bara kort konstatera att...

- revben med stark sås från Sylvia's i Harlem (New York), potatismos smaksatt med vitlök samt majskorn dränkta i smör är en perfekt fredagsmiddag. Eller, en perfekt middag närsomhelst, faktiskt.

- Atmosfär (på Fersens väg) än en gång övertygat mig om sin förträfflighet. Gårdagens middag, med en helt fantastisk råbiff (med kapris, dijon, finhackad rödlök och rödbetor) som förrätt, jordärtskockssoppa med ankleverglass som mellanstation, entrecote och innanlår av älg tillsammans med rotfrukter och linser från Alsace som varmrätt, ostbricka serverad med fikonmarmelad och hembakat bröd med valnötter och aprikos som avrundare och crème brulée med det mjukaste av innandömen och den knaprigaste av ytor som dessert - var rakt igenom fantastisk. Dry martini innan maten, Karlovacko (kroatiskt öl) till råbiffen, vatten till soppan, ett mjukt men mustigt Chianti-vin till älgen och italienskt dessertvin till osten höjde rätterna ännu en nivå. Alla restauranger med självaktning serverar också kaffe av klass, vilket var precis vad man säga om den cappuccino som ställdes fram innan den korta vinterpromenaden hem.

- Sopranos verkligen håller kvalitet rakt igenom. Vi är mitt inne i ett maraton från början till slut och jag slås än en gång av de små detaljerna i replikskifte och musik, detaljer som skiljer en mästerlig serie från en som drunknar i nivån strax under. På hemsidan kan man se exakt vilken musik man använt sig av i de olika avsnitten, en superb källa för inspiration.

- rensningen av iTunes som väntat blev en succé. Min randomspelare har precis gett mig i tur och ordning Ryan Adams I taught myself how to grow old, Marlene Dietrich Lili Marlene, Merle Haggard Mama tried, Nina Simone Strange fruit, Neil Diamond Act like a man, The Falcons You're so fine, Josh Ritter Bright smile, Willy DeVille Louise, Bob Dylan Ring them bells (alternativ tagning från Tell tale signs), Tammy Wynette 'Til I get it right, Solomon Burke That's how I got to Memphis, Jerry Lee Lewis What's made Milwaukee famous, Martha Wainwright Bloody motherfucking asshole, Sam & Dave When there's something wrong with my baby, Bob Martin The river turns the wheel och Mikael Wiehe & Ebba Forsberg Spanska stövlar. Detta bara i inledningen av vad som kommer att bli ett långt och passionerat förhållande...

- trots en del glas vin och såväl egen hallonlikör som limoncello och ett paket cigaretter under ett långt samtal i biblioteket medan fredagen övergick till lördag, så lyckades varken jag eller min goda vän L. komma fram till hur människor går och blir moderater. Men det finns säkert en bra anledning. Eller i alla fall logisk.

- Mats Olsson är i New York igen och som vanligt levererar han ovärderliga tips på bra restauranger och barer. Jag antecknar noggrant. Under de två underbara veckor vi var där ifjol, slog inte ett enda av Mats Olssons tips fel. Fantastiska ställen allihop. Och jag, jag fastnar än en gång i drömmen om att åka tillbaka.

- nu spelar iTunes Duke Ellington Blood count. Katterna sover. Och kaffebönorna är slut.

2 kommentarer:

Märy sa...

Åh, har du gort egen hallonlikör?
Finns det någon skvätt kvar som man får smaka? Jag jobbar bara dagtid denna vecka så hojta till om du vill hitta på något.
Jag måste verkligen se till att asa iväg min rumpa till Atmosfär. Menyn lät ljuvlig!

A N N I K A sa...

Åh, ge mig några av funderingarna kring varför man blir moderat, så ska jag testa dem på folk jag numera känner - som uppenbarligen är det. De kanske har nån bra (trovärdig????) förklaring.