tisdag, november 04, 2008

En massa da'r före doppareda'n

De samlas på hög, listorna över stämningsskapande julattiraljer. Det räcker förstås inte med pynt (pynt - märkligt ord), för att komma i rätt stämning måste paketet vara lite större. Filmer och avsnitt ur tv-serier som rymmer någon form av tingeltangel, böcker med bakstök och klapplackande, musik med snöflingor på instrumenten, matprogram doftande av kanel och nejlikor - alla har de sin självklara plats i jakten på den perfekta julen.

Som förstås aldrig inträffar, livet kommer liksom emellan.
Men detta faktum förändrar inte ambitionsnivån.

Därför samlar jag än en gång ihop mina inspelade Kalle Ankas jul (svensk 1979, svensk 2006 och dansk 2007), kontrollerar att Trolltyg i tomteskogen funkar som den ska, att Love Actually finns i hyllan, jag dammar av Charles Dickens En julsaga och Astrid Lindgrens Alla vi barn i Bullerbyn, lägger julskivorna på hög med Etta James version av Please come home for christmas allra överst och ser Tina göra julgodis vareviga kväll.

Varje år köper jag minst en ny julskiva. I år tänkte jag satsa svenskt, för jag har alla upptänkliga versioner av amerikanska julsånger; rockvarianter, soul, vocal, klassiskt - men inte många där det sjunges om mössens julafton. Det är förstås en brist.

Och brister finns det inte plats för när det firas jul på Carl Gustafs väg.

Vad lyssnar, läser och ser ni på för att komma i stämning?

3 kommentarer:

Anna sa...

Jösses, plötsligt översköljdes jag av en enorm julvåg. Tack för den! :o)

"Love Actually" såklart.

"Trolltyg" är ett måste, och att Kalle Anka ligger på samma VHS-band betyder att de båda har ett antal år på nacken.

Sedan är det juldofterna som får mig i stämning: Baket, glöggen, chai-teet (jo faktiskt) och granriset i hallen och granen så klart.

Däremot är vårt utbud av stämningsfull julmusik horribelt knapert. Ge mig tips!

Märy sa...

Nada, Nix, Njet!
Har man arbetat inom restaurangbranschen (eller handeln för all del) under julbordstider så har man hört sin beskärda del av julsånger för en hel livstid!

Nä, massor av ljus, lite glögg och en och annan pepparkaka räcker gott och väl för att få mig i julstämning.

Anonym sa...

Julskyltning på stan. Glögg. Mys med familjen. Lite julmusik. Mörkret och levande ljus.
Det räcker nog för mig! Jag tycker ju att pyssel och stök verkar så kul - för dem som tycker det är kul alltså. Och jag önskar ibland att jag var lite sådär myspysslig. I synnerhet nu när jag har barn. Men jag tycker det är så trist, jag blir bara uttråkad och vill bara få det färdigt. Därför är jag också den enda i min bokcirkel som bjuder på köpekakor när det vankas bokprat hos mig. Fast jag och Anders brukar baka pepparkakor varje år. En gång, med köpedeg. Det är lite kul.
/Kristina