onsdag, maj 09, 2007

Regn

Hamnade mitt i ett skyfall på väg till bussen i morse och blev lite sur, men kom plötsligt fram till att jag blev sur för att jag förväntas bli sur och klaga på vädret för egentligen har jag ingenting emot regn, tvärtom. Förvisso sitter jag helst under ett tak när det faller, men när dropparna rinner genom håret och slår mot jackslaget - det finns något väldigt rogivande i det.
Förvisso är vårregn kanske inte en av mina absoluta favoriter. De är i stället:
1. Åskskurar mitt i sommaren, helst om kvällen när man kan sitta i ett uterum eller under ett tak men ändå utomhus liksom och regnet ska slå så att man knappt hör vad man säger och åskan ska mullra som ett guldjubel på Malmö Stadion.
2. Höstregn. Kanske konstigt att tänka på såhär innan sommaren ens börjat värma men jag älskar ju hösten och jag älskar melankolin, älskar lugnet, den höga luften, det rena - och ingenting sammanfattar allt det där så bra som ett höstregn.
3. Lätt strilande sommarregn som faller rakt ner utan att vinden slår och man kan sitta på balkongen för det är varmt i luften och balkongen ovanför räcker som skydd så att man inte blir blöt.

Inga kommentarer: