onsdag, juni 20, 2007

Sill, igen

I pauserna gick jag ut på balkongen och Elton John fyllde hela Malmöluften, han är still standing vad jag förstår - men i övrigt var det tyst, katterna höll sig på sin kant och ugnen som bakade midsommarens rågbröd gjorde köket olidligt varmt.
Fyra sorters sill blev det till slut; gamla kära Brantevik (som jag älskar, alltså verkligen passionerat älskar), trotjänaren löjromsgravad som var den första jag någonsin försökte mig på, lingonsill och en helt ny; het honungssill, med sambal oelek, tabasco, honung, vitlök och lime. När min make tar sin första smakbit av den kommer han att fria en gång till, det säger jag er. Ty det är ett mästerverk och inget annat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du, den där heta honungssillen låter magisk. Kan man få receptet?

Helena L sa...

Det kan man få, om man bara får en mailadress... Maila mig på helena-lindgren[at]telia.com!