måndag, juni 11, 2007

Projekt

Jag har ju alltid lika stora planer för sommarens (liksom för julens, of course) mat och dryck. I år har jag bestämt föresatt mig att, förutom den traditionella gurkinläggningen, försöka:

- koka sylt (här tänkte jag dock ta farmor till hjälp, bättre läromästare kan man inte få).
- sätta fem sorters likörer: blåbär (får köpa, bären i Tjörnarp räcker inte - än), krusbär (egna), italiensk limoncello, äpple & kanel och en kärnlikör där man blandar ihop alla kärnor som man spottat ut under sommaren (persikor, körsbär... vad som).
- sätta fyra sorters snaps: citrus, vinbär (egna), gräslök & peppar och vanilj & citron. Jag hade så himla gärna velat testa min gode vän Örjans porsrecept också, men jag vet inte var man få tag på pors. Tips mottages gärna (inte typ "vid insjöar", mer exakt eller en butik tack).
- göra vinbärsgelé.
- göra flädersaft.

Det ska väl inte vara omöjligt?

1 kommentar:

Anonym sa...

Flädersaft är superlätt. Och gott. Snaps och likör får jag inte dricka så det försöker jag låta bli att tänka på att det finns.För övrigt tror jag att platsar på listan över världens tre mest husliga personer numera och kommer att ta hem Årets Husmor-trofén utan någon som helst konkurrens. Heja!