lördag, november 18, 2006

Sådant jag minns - musik i barndomen

Min mamma är snart sextio år. Hon träffar numera ingen av sina barndomsvänner. Tiden har gått, i några fall har den runnit ifrån dem, i några fall stannade vänskapen på en schism ingen längre minns. I några fall är det nog ingen som egentligen vet vad som hände.
När det var dags för mors dag för tre år sedan kunde jag inte komma på någon bra present. Mamma hade fått alla böcker jag kunde hitta på och jag ville ge något som kunde ha betydelse. Det var då jag kom att tänka på alla sånger jag hört som liten. All musik som var min mammas. Så jag gjorde en skiva. Texten i omslaget löd:
”Det är i början av åttiotalet. Jag ligger i mammas och pappas säng och försöker sova. Pappa är inte hemma, han är väl förpassad ut någonstans – eller också kanske han är hemma, jag minns inte riktigt. Mamma och Berit, kanske också Yvonne och Barbro med definitivt mamma och Berit, sitter i vardagsrummet. Jag hör deras skratt. De verkar ha hemskt roligt. Mamma har varit och pussat mig godnatt och jag behövde inte gå upp till mitt eget rum för där är så ensamt. Här, i mammas och pappas säng, känns det bättre. Här hör jag skratten. Och musiken. Musiken.
Tjugo år senare. Jag sitter på en krog och väntar på min älskade. Bandet har spelat klart, det börjar bli sent. En skiva rullar medan lokalen töms. Helt plötsligt, det är verkligen inte den sortens ställe om det nu finns några sådana ställen längre, hör jag introt till ’Save your love’ med Renee & Renato. Det där med stråkarna, ni vet. Jag fylls av en sådan obeskrivlig värme, faktum är att jag till och med blir tårögd, och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det annat än med de där kvällarna i mamma och pappas säng. Ensam. Med skratten klingande i vardagsrummet.
Så det här är för dig mamma – för godnattpussar, för klingande skratt och för musik som får en att minnas.
’A serenade I long to sing you
the redest rose I always bring you’
Poesi.”
Det finns egentligen ingenting att tillägga. Mer än, självklart, låtlistan:
Renee & Renato - Save Your Love (1982)
Gali Atari & Milk and honey – Hallelujah (1979)
Julio Iglesias & Willie Nelson - To all the Girls I Loved Before (1984)
Nicole - Ein bisschen Frieden (1982)
Elaine Page – Memory (1981)
Paul McCartney - No More Lonely Nights (1984)
Mike Oldfield - Moonlight Shadow (1983)
Pretenders - Hymn to her (1986)
USA for Africa - We are the world (1985)
Abba - The winner takes it all (1980)
Dionne Warwick – Heartbreaker (1983)
Julio Iglesias - Moonlight lady (1984)
Nana Mouskouri - Only Love (1984)
Boney M - El Lute (1979)
Masquerade - Guardian Angel (1983)
Stevie Wonder - I Just Called To Say I Love You (1984)
Agnetha Fältskog - The Heat Is On (1983)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket underbart minne. Nu undrar nog mina kollegor varför jag sitter och tåras framför datorn...

Anonym sa...

Vilken fin present!
Spelar hon den ofta?

Helena L sa...

Åh, hon är lycklig. Jag med, när jag får mina nostalgiryck. Min älskade make, däremot, har sin invändningar...