onsdag, november 15, 2006

Alltså, jag gillar att gradera saker

Sitter och tittar på videon från vår vigsel... Betyg:

MILJÖ: 5 (kyrkan är
ljus, stor
utan att vara
ekande tom
- och bänk-
blommorna
underbara)
INMARSCH: 2-
(lite för
snabbt, jag ser
hopsjunken
och samman-
biten ut)
PSALM #1: 2- (ja, kantorn sjunger -
men det är väl också allt... Lina? Jag trodde du var tuktad?!)
PRÄSTENS INLEDNINGSTAL: 4
(standardverser, men han är tydlig och varm)
SÅNG #1 (Sweet inspiration) MAGNUS A & ULRIKA: 5
(shit, jag gråter nu)
PRÄSTENS BIBELORD: 4 (tja, vi hade ju valt dem själva)
VIGSELAKT: 4- (jag säger ett skånskt ja, vi talar tydligt och så. Hm. Lite snålt betyg kanske?)
SÅNG #2 (Ska nya röster sjunga, instr) FREDRIK & MAGNUS N: 5 (shit alltså, så vackert. Den som inte gråter här är galen)
VÄLSIGNELSE & BÖN: 3 (det är vad det är. Men det var kul att Richard glömt ta bort prislapparna på skorna... Obs! Ej röda!)
PRÄSTENS VIGSELTAL: 4 (mindes det knappt, men nu när jag hör det igen så... det är fint faktiskt)
PSALM#2: 3 (så var det kantorn igen, då. Men Lennart och Kristina rör på läpparna, det ser man. Lite sångglädje, people! Är det för mycket begärt på ett bröllop?)
SÅNG #3 (I envy the wind) ANDI: 5
(vilken låt, vilken röst, vilken avslutning)
UTMARSCH (I get a kick out of you): 5
(hatt och käpp, dans glädje och skratt. Men Sven! Kicka volymen!)

TOTALBETYG: 5+!
(ja, jag är inte ödmjuk. Bättre vigsel kan man inte prestera)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var jättefint! Men det är ju det där med psalmsång, jag har märkt det på vartenda bröllop jag varit på. Folk kan inte psalmer nuförtiden. Eller så är de i en konstig tonart. Det är alltid nåt fel, psalmer går helt enkelt inte hem, inte ens när man har en kyrka full med musiker, som ni ju hade. Det är bara att leva med och se till att man i alla fall har en kantor med stilig röst, så att det blir nåt av det. Jag var på ett bröllop där kantorn satt och pep och det blev i princip instrumentala psalmer... Ingen höjdare.

Anonym sa...

Så sant så sant! Vet att du bara betygsatte själva vigseln, men jag tycker att även festen förtjänar en 5:a. (Ja om man bortser från vissa låååånga tal då)