fredag, november 03, 2006

Knockout

När jag var lite lite yngre var jag väldigt fascinerad av mycket som anses typiskt kulturmanligt. Hemingwaylivet, liksom. Tillsammans med min goda vän Lydia var jag halvvägs på väg genom Europa för att till slut hamna i Pamplona (men kom aldrig längre än till Ölcaféet, det är dock en helt annan historia som på något märkligt vis hade med Dalai Lama att göra). Tjurfäktning har jag dock lagt ner helt numera, det skulle jag aldrig klara av. Det hindrar förstås inte att "Och solen har sin gång" är en av de böcker jag läst.
Boxning, däremot, är jag fortfarande lite fascinerad av. Inte amatörboxning som i spänning mer kan likställas med en ordinär brottningsmatch där inget egentligen händer men plötsligt höjs någon arm i luften och en av kombattanerna har vunnit men ingen förstår riktigt varför. Jag kan heller inte säga att jag speciellt ofta har suttit uppe sena nätter för att titta på någon gala på TV1000. Men jag gillar Åsa Sandell. Hennes match mot Laila Ali såg jag och även om det var mycket show och usel domare (vem fan bryter i det läget?) så var det en av de bättre boxningsmatcher jag sett (eh, ja konkurrensen är som sagt inte knivskarp).
I Sverige får man inte proffsboxas. Två frivilliga, vuxna personer, fullt införstådda med riskerna, får inte ställa sig i en ring och slåss efter regelboken. Sådant ansvar kan man inte ge människan. I snart 37 år har Riksdagen ansett att (proffs)boxning är så pass farligt att den är hälsofarligare än både alkohol och cigaretter, som man som bekant kan bruka hur mycket man vill. Ursprunglig anledning? Det är fult att tjäna pengar på att slå någon annan. Publiken blir våldsam. Tjenare. Förutom Sverige är det bara Norge, Kuba, Island och Nordkorea som tänker likadant - ett kul gäng verkligen.
Nu kan det emellertid bli en proffsbokxningsgala i Sverige i alla fall - med Åsa Sandell. Länsstyrelsen i Örebro ska besluta om specialtillstånd och blir det ett ja kommer Sandell till Göteborg för att boxas den 27 januari. Det hade jag gärna sett.
Vi som inte var med Ingos tid får gripa efter de halmstrån som finns.

Inga kommentarer: