onsdag, mars 29, 2006

Syriana

3.

Alltså, jag trodde aldrig att jag skulle ge en film jag sett på bio sämre än en 4:a. Särskilt inte när jag i grund och botten tycker att det är en bra film. Men. Syriana är för komplex, för omständlig och för... mycket. Flera sidospår som inte har någon betydelse men som i sig hade varit intressanta nog för en egen film - snuddas bara vid och tar tid från huvudhistorien. Eller historierna. Tid som hade behövts för att hjälpa publiken att förstå vad som egentligen händer.

Några gånger råkade jag under några sekunder titta på bildrutan, på miljöerna eller på något som hände i bakgrunden istället för att ägna dialogen full koncentration. Då försvann en pusselbit direkt. Och man behöver dem alla.

Förutom denna svårighet att förstå handlingen, som dels blir bättre efter några timmars funderande och dels kan bero på min egen tröga skalle - så fattar jag verkligen inte vad som är grejen med George Clooney och Matt Damon. Alltså, inte som skådespelare, de gör båda bra insatser i Syriana. Men deras rollkaraktärer. Jag fattar dem inte. Jag fattar inte varför de gör som de gör. Ett tag fattar jag inte ens vad de gör.

Det är faktiskt inte ett speciellt bra betyg åt en film. Men jag ska se den igen. Det ska jag.

Kanske kan jag då höja till en 4:a.

Annars får jag ont i hjärtat.

Inga kommentarer: