onsdag, mars 29, 2006

Irritationsmoment i vardagen

Vi har lite problem med spolningen på tjejtoaletten här på jobbet. Alltså, när man tryckt ner knoppen kommer den inte upp igen och det slutar alltså inte rinna så att man kan spola igen. Det man helt enkelt behöver göra är att knacka till toalettstolen i ryggens sida, så hamnar allt rätt och bekymret är ur världen.

Så har det variti tre veckor nu. Varenda gång, utan undantag, jag gått dit har toaletten stått och runnit. Då frågar man sig:

A. varför har ingen sett till att toaletten blivit lagad, så att man överhuvudtaget inte behöver knacka den i sidan?
B. är tanterna för lata för att knacka toaletten i sidan så att näste man inte behöver stå och vänta i tre minuter innan den är färdigrunnen?
C. fattar inte tanterna att det enda man behöver göra är att just knacka i sidan?

Alternativ A skulle indikera att vi hade en bra service och fungerande organisation, så den kan vi väl stryka direkt. Alternativ B är förvisso inte omöjligt, men inte så troligt faktiskt. Här sprutar energin i korridorerna (energi är inte samma sak som livsglädje). Så då återstår alternativ C.

Är det verkligen så att jag tillhör den första generation som inte tror att allt som är mer mekaniskt än stickpinnar är mannens kunskapsområde?

Eller?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, mina tankar flög genast tillbaka åtta år i tiden....jag har ett vagt minne av att vår toalett på Milchhof i Badgastein kan ha varit av samma kvalitet. Eller vad säger du Hille? Det var mycket som inte fungerade i det mögelhuset!

Helena L sa...

Haha, ja det må jag säga! Väckarklockor, t ex... Eller om det var så att de försvann, helt enkelt.

A N N I K A sa...

Hahaha. På mitt jobb har vi samma problem, fast där är det själva spolknappen som man måste peta till. Vilket säkert många gör, men lika många låter bli.

Intressant nog har någon satt en liten lapp på varje toalett där det står "Observera att spolknappen ofta fastnar i nedtryckt läge"

Och jag undrar alltid varför man uttrycker sig så. Intressant upplysning liksom, men sen då... Vore det inte bättre med ett direkt kommando?

"Observera att när spolknappen fastnar i nedtryckt läge ska den petas till så att den går upp igen" eller något i den stilen.

Och folk blir alltid så fascinerade när jag fixar kopieringsmaskinen, kaffeautomaten och andra maskiner här. Först frågar de en man, sen får man gå in och fixa det när han äntligen inser sina begränsningar... ;o)