måndag, mars 13, 2006

MELODIFESTIVALEN

Well, det är obligatoriskt. Dags för Melodifestivalfinal. I år sämre än på mycket längre - och då var ändå 2005 ett riktigt lågvattenmärke. Men vad ska man göra? Det är bara att bänka sig. Mitt tips är att det hela kommer att stå mellan Carola (traditionalisterna), Andreas Johnson (alla stackare som tvingats stanna hemma av ond partner och röstar på den enda låt som egentligen har några kvaliteter utanför schlagervärlden) och BWO (taktikerna och modernisterna). Kanske Kikki D kan ro hem några pensionärsröster också. Vinner Poodles flyttar jag till ett annat land.

Här övriga åsikter, i min egen rankingordning:

CAROLA - EVIGHET
Text: Thomas G:son, Carola Häggkvist
Musik: Thomas G:son, Bobby Ljunggren, Henrik Wikström
Alltså, jag tycks vara en av få som gillar schlagers men avskydde Carolas fjolårshit ”Genom eld”. Skrik och wail, tyckte jag. Utan mening. Det här är bättre (även om det wailas rätt mycket här också) – men inte så bra som man förväntat sig. Endast Carola förväntningarna höjer så till den grad – och ett folk som förra året fick genomlida den klart sämsta finalen sedan systemet med delfinaler infördes satte hela sitt hopp till hennes smak, hennes röst och Carola som fenomen. Det räcker en bit och blir säkert ett bra avstamp för den nya skivan. Men ända fram – icke. Särskilt inte med de där hemska nittiotalsdiscobeatsen som varenda Mix Megapol-hit tvunget ska dränkas i.

ANDREAS JOHNSON - SING FOR ME
Text och musik: Andreas Johnson, Peter Kvint
Skeptisk så det förslog var jag till att popenhitsundret Andreas Johnson tänkte rädda sin karriär med medverkan i Melodifestivalen. Om det räddar hans karriär är jag fortfarande rätt skeptisk till – men det är en catchy skotskklingande sak han fått till här. Andreas påstod själv att låten tog tjugo minuter att skriva men den tar betydligt kortare tid att fastna. Kan vara en nackdel. Kan vara en fördel. Bästa låten i år – men i fel forum. Jag vill ha en riktig schlager och helst på svenska.

BJÖRN KJELLMAN - ÄLSKAR DU LIVET
Text och musik: Calle Kindbom, Dan Fernström
Ah! Klassisk schlagerballad! Dessutom med otroligt vacker melodi – hade bara Björn Kjellman haft en starkare röst hade jag nästan önskat mig tillbaka till den härliga tid då Tommy Körberg sopade mattan med alla utan att röra sig ur fläcken och med så ohysteriska kläder som svarta byxor och tröja. Å andra sidan är han inte direkt ovan på scenen, Björn Kjellman. Det räddar hem det hela. Det och melodins dramatik.

MAGNUS CARLSSON - LEV LIVET
Text och musik: Anders Glenmark, Niklas Strömstedt
Tja, det låter Glenmark, det låter Strömstedt och det låter lite Orup – men räcker inte riktigt. Jag har svårt för att inte gilla Magnus Carlsson för han verkar tycka så mycket om det han gör och han gör det med rätt glimt i ögat – men ”Not a sinner nor a saint” är fortfarande den överlägset bästa schlager han medverkat med. Plus för de patenterade Glenmarkstråkarna dock!

KIKKI DANIELSSON - IDAG & IMORGON
Text: Thomas G:son
Musik: Thomas G:son, Calle Kindbom
Härlig tantschlagerpop. Alla visste på förhand att Carola aldrig skulle ställa upp med en låt som inte kunde vinna – men Kikki D har trots allt gått med på att göra en Dr Alban-version av ”Papaya coconut” en gång i tiden så det var lite svårt att veta. Dock har hon alltid lyckats i Melodifestivalen. Och hon gör det igen. Låten är lite färglös men fastnar lätt och det spelar rätt lite roll att Kikki kört rattfull, blivit fet, skilt sig, hade rosa glitter på kinderna på singelbilden till ”Bra vibrationer” och prenumerade på gråtutartiklar i kvällstidningarna under alldeles för många år – det här kan hon. Och hon har en given publik.

BODIES WITHOUT ORGANS - TEMPLE OF LOVE
Text och musik: Alexander Bard, Anders Hansson
BWO är så kompetent att det räcker och blir över och skulle antagligen vara det klart smartaste valet om man vill vara taktisk inför europafinalen i maj. Men det är en gång för alla inte min grej. Jag gillar schlagers men inte den här typen av ny listmusik. Det är för själlöst (men det är de flesta schlagers) – och ännu värre; det är glädjelöst. Mekaniskt. Uträknat. Bra men förbannat trist.

REDNEX - MAMA TAKE ME HOME
Text: Matthews Green
Musik: Michael Clauss, Matthews Green
Jag fattar inte det här och har aldrig gjort det. Jag fattar överhuvudtaget inte varför man ska skämta om musik – men antar att det handlar om lika delar tvivel på sin talang och brist på just densamma. Låten har dock en självklar melodi och hade man bara sluppit att se fanskapet kanske det hade funkat lite bättre. Synd att det är tv-tävling det handlar om alltså. Eller kanske snarare tur.

MAGNUS BÄCKLUND - THE NAME OF LOVE
Text: Lina Eriksson
Musik: Lina Eriksson, Mårten Eriksson
Jaha, i år slapp vi Nordman – men fick en blekare kopia (jo det är möjligt) med skotsk whiskeyröst serverad istället. Magnus Bäcklund har försökt vara John Farnham sedan finalen i Fame Factorys första omgång och varken skinnbrallor, keltiska flöjter eller stylad frisyr döljer att det är en av de uslaste förebilder man kan ha. Så kan det gå när man kombinerar dålig smak med minimal passion.

LINDA BENGTZING - JAG LJUGER SÅ BRA
Text: Ingela ”Pling” Forsman, Lars ”Dille” Diedricson, Martin Hedström
Musik: Ingela ”Pling” Forsman, Lars ”Dille” Diedricson, Martin Hedström
Pust, stånk och generat blossande kinder. Vilken text, vilken artist, vilket arr. Hemskt hemskt hemskt och precis när man trodde att Linda Bengtzing åkt tillbaka till den Wallmanbakgård hon hämtades ifrån dyker hon upp men en ännu värre sak än förra året. Klökningarna stockar sig i halsen.

THE POODLES - NIGHT OF PASSION
Text: Sonya
Musik: Robert Olausson, Matti Alfonzetti, Johan Lyander
Jag försöker verkligen fatta skämtet. Men nej. Det här är bara fruktansvärt, osmakligt, talanglöst och helt felplacerat. Tomas Ledin, var är du?

3 kommentarer:

A N N I K A sa...

När jag och Johan sa till våra döttrar att Björn Kjellmans låt var favorit så blev vi totalt idiotförklarade. Generationsklyftan öppnade sig på allvar.

Å andra sidan tyckte en av dem att Roger Pontare var bäst. Eh?

Å tredje sidan vill ingen av dem att Carola ska vinna. Det finns hopp alltså.

Helena L sa...

Roger Pontare är aldrig okej. Minns när After Dark tävlade med "Dolce vita" och en på jobbet snörpte på munnen och sade att guuuud vad vi hade fått skämmas om vi skickat dem till Europafinalen. Lugna ner dig, sade jag - vi har redan skickat Roger Pontare med en dansande indian och yxa i bakgrunden - jag tror inte det kan bli så mycket värre...

Helena L sa...

För övrigt gillar jag både After Dark och La Dolce Vita. De hade kunnat tävla med den vilket år som helst utom just mot Lena Ph och de hade varit storfavoriter i min bok. Men det är en helt annan historia.