tisdag, september 18, 2007

Bondens marknad

I lördags var jag och mamma på Bondens marknad (Drottningtorget). Det var, trots storm och iskyla, en mycket upplyftande timme. Till skillnad från annan torghandel är regeln här att det bara är producenterna själva som får sälja sina varor (det finns fler regler men jag minns inte mer av dem än att jag gillade dem) - och mångfalden är dessutom större. På Drottningtorget fanns säsongens grönsaker och frukt (många, många äpplen...), ost, bröd, nötkött och fläskkött i olika former, sill, marmelader, saft, blommor, ägg - vi sniffade på allt, vi klämde på allt, vi log och smakade, köpte och beställde från nästan varenda stånd. Det var faktiskt helt fantastiskt.

Eftersom vi snart reser iväg igen lämnade jag grönsakerna därhän, men beställde en låda nöt som anländer i slutet av oktober, tog broschyr och skaffade information om frigående grisar och vildsvin, köpte ett gudomligt grovt bröd med mycket skorpa, hallonnektar som smakade som om man pressat hallon rakt i flaskan utan att tillsätta något annat, en finfin rapsolja från Österlen, rökad korv och - kronan på verket - Boels Blå, en av de godaste blåmögelostar jag någonsin satt mina tänker i. Allt från lokala producenter runtom i Skåne.

Efter en utsökt middag i Abbekås på kvällen plockade vi så fram Boels Blå, öppnade min egen och just färdiglagrade blåbärslikör (som smakade nästan precis som ett utsökt portvin), slöt ögonen och kände all världens njutning silas genom tänderna.

Det är, än en gång, de små stunderna i livet som gör det värt att leva.

Inga kommentarer: