torsdag, augusti 16, 2007

Det var en kväll i augusti


Sen ska syndaren vakna, idag gjorde jag skånsk äggakaga för den allra första gången i mitt liv, på Frederiks inrådan hade jag, förutom rimmat sidfläsk, tärnat äpple i. Det var faktiskt något utav en succé. Själva hantverket får jag förstås öva på, det blev inte en speciellt hel kaka - men smaken, alltså, smaken!

Av vad som enligt en högst lokal omröstning att döma kan vara kvarterets trevligaste man fick vi en påse nyplockade kantareller från de allra djupaste östgötska skogarna. Dessa är nu förvällda och infrysta, för kommande njutningar. Eventuellt måste jag köpa fler för samma syfte, en lång vinter väntar.

Min näsa har under kvällen noga nosat igenom ett par av hushållets kokböcker (av vilka Leif Mannerströms Husmanskonst föga överraskande visade sig vara den bästa för just detta syfte) och kan nu konstatera att en gris, förutom det uppenbara, är absolut nödvändig i följande skönheter (ett urval): bruna bönor & fläsk, marinerade revben, torrsaltat bacon, rotmos & fläsk, leverpastej, skånsk äggakaga, stekt fläsk med löksås, kåldolmar, ärtsoppa med fläsk, rullsylta, kroppkakor, skinkstek, raggmunk med fläsk, pressylta, osso bucco och ragu bolognese.

Jamen, ni förstår ju själva.

1 kommentar:

A N N I K A sa...

Prova att torka kantarellerna också - det är utmärkt att smula ner i såser och grytor som behöver piggas upp under vinter. Kan även blötläggas och användas som vanligt, så klart.