måndag, februari 05, 2007

Vänner

Vänner är svårt. Inte att älska, inte att lita på - utan bara att behålla. Eller hålla nära. Det finns så många man träffar i olika sammanhang som man tycker om, men det är svårt att finna tid. Tid. I-landsproblem nummer ett. En så dålig ursäkt men en så bra förklaring.
Allt detta slog mig efter gårdagens födelsedagsbrunch då åtta av mina närmaste vänner kom för att gratulera mig (och njuta av maten, såklart). Jag tycker om att stå lite vid sidan om och betrakta en sådan samling. På bröllopet var det en av höjdpunkterna på hela dagen när jag, någonstans i middagen, tittade ut över lokalen och såg hur så många av våra vänner, så många av dem vi älskar - med det egentligen enda gemensamma att de älskar oss tillbaka - pratade med varandra, skrattade, skålade.
Då hade vi ändå velat bjuda fler. Göra cirkeln större.
Jag berömde familjen för deras födelsedagspresenter och antar att det inte är mer än rätt att också skicka ett tacksamhetens ord till mina brunchande vänner. Vin, biobiljett, presentkort på Möllans ost och fyra böcker: "Tätt intill dagarna" av Mustafa Can, "Mannen under trappan" av Marie Hermansson, "Hanteringen av döda" av John Ajvide Lindqvist och "Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans" av Anna Gavalda.
Jag har en fin vår framför mig!

Inga kommentarer: