torsdag, februari 22, 2007

Om pocket

Jag köper i princip bara pocket när jag det gäller romaner. Efter år av principer och estetiska snobberier har jag nu insett att pocket på alla sätt funkar bättre - på bussen, i badkaret, i väskan.
Ibland kommer förstås böcker som jag måste läsa genast, då går det inte att vänta det året som krävs för att boken ska bli pocket.
Ibland kommer böcker jag egentligen vill läsa mycket snart men trots uppenbara disciplinproblem lyckas hålla mig själv från att beställa innan pocketutgåvan (notera min stolthet).
Två sådana just nu är Margareta Strömstedt: Natten innan de hängde Ruth Ellis och andra berättelser ur mitt liv och Julian Barnes: Arthur & George.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk att du äntligen också upptäckt pocketens solklara överlägsenhet! Jag minns som igår hur jag sa att jag bara köper pocket(om det inte är antikvariat, då kan man inte välja)och hur du fnös föraktfullt och sa att i din bokhylla skulle det minsann aldrig stå några tummade pocketar. Riktigt, inbundet, skule det vara. Det känns skönt att även så principfasta personer som du kan ändra sig.För om du kan det, då är det nog som de säger: ingenting är någonsin hugget i sten (utom hällristningar och skulptuerer och sånt då, men du fattar.)