onsdag, februari 07, 2007

Bio: Last king of Scotland

BETYG: 4-

Jag vet inte. Det räcker inte riktigt ända fram. Men nästan. Nära.
”Last king of Scotland” är välspelad, intressant och gör mig kanske mest av allt nyfiken på att veta mer om Idi Amin och hans terrorvälde i Uganda. Men. Jag har ett problem. Jag vet inte riktigt vad jag förväntas känna.
Såtillvida har ”Last king of Scotland” (har vi slutat översätta filmtitlar nu, förresten – det här borde ju annars vara en lätt en) mycket gemensamt med förra årets ”Capote” – allting är hur bra som helst, men det bränner inte till. Den griper inte riktigt tag.
I eftertexterna får jag veta att Idi Amin under sina åtta år vid makten tog död på 300.000 landsmän. Det är givetvis fruktansvärt. Men inget jag direkt får någon känsla för i filmen (vilket på många sätt har en poäng eftersom den skotske läkaren och egentlige huvudpersonen inte förstår detta förrän i slutet och det är med hans ögon vi ser filmen). Jag uppfattar, mycket tack vare Forest Whitaker grymma skådespel, att Idi Amin var en galning, en man med många sidor där man aldrig kunde veta vilken som skulle dominera för tillfället. Men jag fruktar honom inte. Och jag får ingen som helst inblick i vilken utsträckning Storbritannien hjälpte Amin till makten och vad som egentligen hände före och efter (presidenten Amin störtade till exempel, Milton Obote, tog tillbaka makten när Amin i sin tur försvann och dödade i princip lika många av sina landsmän som vår films huvudperson)
Ändå, vill jag gärna framhålla, är detta en väldigt bra film (än en gång, precis som ”Capote”). När jag nu, tack vare inspiration från biobesöket, läst in mig lite på historien förstår jag också att det är en ganska bra bild av händelserna som filmen ger. Många har klagat lite på att det fortfarande måste till en vit man i händelsernas centrum om man ska göra en film om Afrika och det kan finnas en poäng i det, men Dr Nicholas Garrigan är knappast någon hjälte - mer en politiskt ointresserad yngling som vill uppleva ett äventyr och låter sig bländas av ett liv i lyx. Jag har inga problem med det upplägget.
Så – se filmen, det är den absolut värd.
Läs mer.
Det kommer ni att vilja göra.

Inga kommentarer: