onsdag, februari 28, 2007

Det vattnas

Åh, vilken kväll! Tur att man jobbar med livsnjutare... Första stopp Bishop's Arms och en smekande god Fuller's ESB, innan middagens på Svea Bar och Bistro som ändrat sin meny sedan förra veckan och då strukit ungtuppen jag hade planerat in. Men jag är inte den som klagar. Efter en inledande Brooklyn Black Chocolate Stout kom den inlagda sillen (i själv verket tre) - som faktiskt var fullkomligt himmelsk. Istället för ungtupp blev det så skånskt lamm och fläskrullad med puré på rostade vita bönor, smörslungad potatis och rosmarinrostad pumpa till varmrätt och till det ett grymt Amarone-vin. Vid denna tidpunkt började kollegorna sucka och stånka av mättnad, emedan jag själv ivrigt reciterade en gammal dikt jag fått av min mellanstadielärare en gång i tiden - "it's all in the state of mind!" - och beställde in portvin och en osttallrik som kan vara något av det godaste jag någonsin låtit mina smaklökar ta del av. Från detta ögonblick inmundigades från kollegornas sida endast kranvatten men, som sagt, det handlar om inställning och därför tvekade jag inte inför den mörka chokladkakan (som kanske var aningen söt) med citrussallad och hallonsorbet (som var otroligt god), tillsammans med cappuccino och ett litet glas Xanté - trots blickar som verkade undra över min mentala hälsa. För säkerhets skull avrundade jag sedan en utmärkt kväll med en lika utmärkt Irish Coffee.
Ibland blir jag, ärligt talat och utan självdistans, kär i mig själv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åååå...*sotis* I går åt jag en whoppercheese och en liten påse pommes....

Anonym sa...

Fick du härligt underbara goda nötterna i honung till osten... ?Jag älskar Sveas osttallrik!