lördag, februari 18, 2006

Tillbaka på Jukebox

Hämtade biljetterna till Mark Olson på Jukebox idag, det var väldigt länge sedan jag var på Jukebox. Egentligen är det ju förbannat slött. Jag älskar Jukebox. Det är en skön doft av gamla dammiga skivor i det där hörnet på Värnhemstorget, så långt från ett butiks-AA-läge man bara kan komma. Väggarna är svartmålade och den minimala butiksytan späckad med cd-skivor, vinyler, planscher, tidningsklipp och märkliga handskrivna lappar med små kommentarer om artisterna.
Så jag hämtade biljetterna. Jag lyssnade på nya album. Och jag köpte såklart två stycken. Den som går ut tomhänt från Jukebox är antingen pank och inte beredd att panta sina ägodelar eller helt ointresserad av musik.

Nya i samlingen alltså; Beth Orton (Comfort of strangers) och Isobel Campbell & Mark Lanegan (Ballad of the broken seas).

Det är bråda tider i iPod-världen nu. Förutom dessa två nya lyssnar jag självklart på recensionsskivan (vilken? Det får ni väl se...) och ett helt gäng bra grejer jag fått inlagt av Karin & BG, de mest älskvärda av arbetskamrater. Se bara:
Adam Carroll (Far away blues, 2005)
Alison Brown (Stolen moments, 2005)
Brokeback mountain (soundtrack, 2005)
Darden Smith (Field of crows, 2005)
David Francey (The waking hour, 2004)
David Olney (Migration, 2005)
Eliza Gilkyson (Paradise hotel, 2005)
Greencards (Movin' on, 2003)
Hem (Eveningland, 2004)
Kate Campbell (The portable Kate Campbell, 2004)
Maggie & Suzzy Roche (Why the long face, 2005)
Sexsmiht & Kerr (Destination unknown, 2005)

Lägg därtill att jag inte hunnit lyssna så mycket på Ryan Adams (29, 2005) och ni förstår att jag behöver många och långa promenader mer än någonting annat just nu.

Synd att det är så kallt, bara.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, The Roches! Tidernas kanske bästa syskonvokalgrupp, i hård konkurrens med The Beach Boys och The Cowsills (som faktiskt hette Cowsill i efternamn och även lät sin mamma vara med). Med tanke på din förkärlek för julskivor som du avslöjade på Mias blogg så har du säkert också The Roches "We Three Kings". Om inte annat skulle jag lägga en beställning omgående...

Helena L sa...

Åh, jag har inte hunnit så långt än. Men nu blir jag riktigt nyfiken! Vi brukar ju vara överens, Dan...
Har inte just den julskivan, men köper minst en ny varje år. Det verkar alltså inte blir ett svårt val just i år.