onsdag, februari 01, 2006

Balkongodling '06

I år ska jag ta det här med odlingar på balkongen ett steg längre än ifjol. Njuta av värmen och av sommaren. Av dofterna. Friskheten. Så att man inte glömmer allt det där när februari precis börjat och mörkret tycks oändligt.

Så; fler krukor, fler blommor, fler kryddor. De som varit på vår balkong sitter säkert med ett snett leende och läser detta - men man måste ha visioner, eh? Problem är till för att lösas, så även platsbrist.

Följande kryddor använder jag ofta och de är alltså självskrivna:
Persilja, basilika och gräslök.

Dessa använder jag inte så ofta som jag vill, men de känns ändå rätt givna:
Dill, rosmarin, malört (till beska droppar, of course) och citronmeliss.

Svåraste katergorin så - de jag nästan aldrig använder men är rätt nyfiken på och därför måste odla i alla fall någon av dem:
Mejram, oregano, timjan, salvia och dragon.

Dessutom vill jag gärna ha en tomatplanta.

Och lavendel.

Och en ny, betydligt större, balkong.

Inga kommentarer: