onsdag, november 07, 2007

Skratta ni, men det är bara sju veckor kvar...

Läste på Annas blogg att hon börjat sin sillplanering inför julen och detta fungerade självklart som ett hejdundrande startskott för min egen lista. Vi har i familjen i år bestämt att utöka julbordet något alldeles otroligt (i den sanna överambitionens och matnjutandets tecken) och ska köra på lunch med traditionellt julbord - och sedan middag på kvällen med mammas oumbärliga kalkon. Tanken är helt enkelt att inte missa något men köpa så lite som möjligt färdigt.

På min lista:
Inlagd sill, gravad lax, senap (en ljus och en mörk), rullsylta och eventuellt en sylta till, leverpastej, rödbetssallad, revbensspjäll, vörtbröd och grovt bröd, julsnaps, glögg, citronkola (med vit choklad) och chokladkola (av klassiskt snitt).

På mammas lista:
Inlagd sill, stekt sill i ättika, skinka, brunkål, köttbullar, Janssons frestelse, svartvinbärs- & hallonsnaps, ris a la malta med hallon, kalkon med tillbehör.

Mormor
gör världens godaste hovmästarsås och julbaket gör hela familjen tillsammans.

Återstår alltså att köpa: ägg, smör, ost, öl, julmust och Blossa-07.

Jag är helt sjukt nöjd med det här upplägget!

3 kommentarer:

Anna sa...

Halleluja! Jag skrattar i alla fall inte. Jag, lillasyster och mamsen håller på att sammanställa motsvarande lista.

Det minst sagt spritter i alla matnerverna.

Helena L sa...

Kan du inte maila listan när den är klar? Det är roligt med inspiration från en lika tokig familj... Jag har blivit av med din adress i sommarens datorkrasch, men du har min?

Anna sa...

Jag har kvar din och lovar att återkomma.