tisdag, november 27, 2007

Lägesrapport

Ibland är det svårt att vara sammanfattande, meningsfull, vass och välformulerad när det händer så mycket, när huvudet går i spinn och nätterna blir långa men fyllda av... inget särskilt. Så, kort (för att döva mitt dåliga samvete vad det gäller uppdateringen på denna blogg):

Middag för ex-kollegor
• Crostini med hemmagjord olivtapenad och röd pest. Till detta cava.
• Ceasarsallad med hemmagjord parmesanmajonnässås, bacon och krutonger.
• Brynt rostbiff som därefter kokats i sås på vin, tomat, mejram, enbär, lite chilipasta och massor av Karl Johan-svamp. Till detta polenta och stekt sallad med pressad citron. Rött box-vin Barone Ricasoli Formulae (oväntat gott).
• Nigellas himmelska chokladkaka (chokladmarängbotten, vispad grädde med smält choklad, rom och ljus sirap som får står över natten i kyl och stelna, innan kakao siktas över). Espresso/cappuccino. Limoncello (tyvärr inte egen, jag hann inte).
Svårt att tänka sig att man inte träffar dessa underbara människor varje dag längre. Ännu svårare att tänka sig att man aldrig mer kommer att göra det.

Nytt jobb
Inte ens en vecka har gått, men jag jobbar redan över. Hemifrån. Frivilligt. Och längtar nästan tills klockan ringer om morgonen. Bloody crazy.

Shopping i Puttgarden
Vin:
2 flaskor Cotes du Rhône Parallèle 45, 1 flaska Tommasi Amarone della Valpolicella, 2 flaskor Nicolis Amarone della Valpolicella, 1 flaska Nicolis Ripasso della Valpolicella, 1 flaska Don Rudolfo Nero d'Avola, 1 flaska Nicolis della Valpolicella classico, 2 flaskor Torres Celeste Crianza Ribera del Duero, 1 flaska Jacob's creek Shiraz South Eastern Australia, 6 flaskor KWV Roodeberg Western Cape, 6 flaskor Hardy's VR Shiraz South Eastern Australia och 6 flaskor Masi Bardolino Classico.

Övrigt:
1 flak Tuborg julebryg (de är faktiskt inte speciellt bra på öl just på Bordershop, vilket är lite märkligt), 1 flaska rom, 1 flaska cognac (av sämre märke, den ska hällas i min danska glögg), 2 flaskor Xanté, 1 flaska gin, 1 flaska likör 43, 1 flaska vodka, 1 flaska Tullamore Dew (den enda whiskey jag gillar), 1 flaska Southern Comfort (nej, det är inte whiskey eller ens bourbon), 1 flaska Martini bianco och 1 box Blossa vinglögg.

Kött
Drygt 2,5 kg älgfärs ligger i tryggt förvar i frysen efter leverans i fredags och jag har pratat med Lillehem utegrisar och kommit överens om vad den halva gris jag får levererad på Bondens marknad den 8 december ska innehålla. Det ska bli syltor, leverpastej, skinkstek, rimmat sidfläsk, bacon och marinerade revben så det sprutar ur öronen. Jag kan knappt bärga mig.

Lovar efter detta att vara mer intressant. Det händer för mycket för att man ska hinna reflektera över saker och ting just nu bara...

2 kommentarer:

A N N I K A sa...

Härligt med bra känsla kring nya jobbet. Känner igen det från när jag började på mitt nuvarande jobb. (och ja, det är nästan lika bra fortfarande... fast den där övertiden smyger sig in lite för mycket och tar energi mer än den ger ibland...)

Men visst är det märkligt hur dåligt med öl de har på Bordershop? När de är så bra på det mesta andra där? (Även godisavdelningen var en besvikelse, men det spelade inte lika stor roll)

Anonym sa...

Är det Elle Mat & Vins Ceasar som du gjorde?
Kan du inte ta med receptet på nigellas kaka samt tapenaden på tisdag?