torsdag, oktober 19, 2006

Sossar i Trellehulla

Makttörsten sinar aldrig. I dagens Sydsvenskan berättas om den gamle Trelleborgspampen Egil Ahls vedermödor för att få sitta kvar vid rodret trots att valet gav de borgerliga majoritet. Lösning: samarbete med Sverigedemokraterna. Alltså att ge SD vågmästarroll. Tjohej.

Nu är båda sosseförhandlarna, Ahl och Kjell Nilsson (byggnadsnämndens ordförande), borta från politiken sedan några dagar - men innan detta beslut togs valde man att ha hemliga förhandlingar med Sverigedemokraternas lokale valstrateg Per Klarberg. Till sitt försvar säger Kjell Nilsson:
– Vad är skillnaden om vi pratar med Sverigedemokraterna eller med centern eller moderaterna? Det här handlar också om människor - Per Klarberg är lokförare. Det handlar inte om gangstrar. (...) Under den här mandatperioden har Sverigedemokraterna delat vår uppfattning i många, många frågor.

Jag vet inte riktigt vad jag blir mest skrämd av här. Att makt är så viktigt att man kan ta till vilken försvar som helst för att uppnå den är väl inget nytt fenomen. Att Kjell Nilsson tydligen inte förhandlar med politiska partier och dess åsikter utan med människorna bakom (lokförare? Ja, vad trodde han - att det var Tony Soprano som satt i fullmäktige?) är ju bara korkat. Att skillnaderna i de frågor där partierna inte tycker likadant borde vara så grandiosa att det inte kunde bli tal om samarbete - är betydligt mer upprörande.
Men kanske värst av allt; Sverigedemokraterna har delat sossarnas åsikt i många, många frågor. Många, många. Vilka frågor pratar vi om då? Parkeringsplatser i centrum? Tidningsannonsering? Skatter? Invandrarfrågor? Utbildning?

Min goda vän Johanna förde ett resonemang på sin blogg om att man inte ska stänga ute Sverigedemokraterna, inte tysta ner dem - utan möta dem. Jag förstår den åsikten, jag delar den. Men därifrån till samarbete, därifrån till att ge dem makt - är steget större än mellan Malmö Stadion och Camp Nou.

Vad gamla betongsossar beträffar finns det inte längre någon anledning att bli förvånad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

*Håller med* Jag undrar hur ett sådant samarbete kommer att se ut. "Okej, om vi får införa den skatten så ska vi lobba för att inga invandrare får bosätta sig i Trelleborg"

Anonym sa...

Jag kommer aldrig att förstå mig på er som har så starka negativa meningar om sverigedemokraterna. Deras frågor och politik kanske många sätter sig emot men så gör också moderaterna mot socialdemokraterna och människan kommer alltid att ha olika meningar om saker och ting. Därför säger jag inte att ni har fel men vill gärna slå ett slag för SD det är trots allt en demokrati vi lever i där alla har rätt att säga vad vi tycker. Anser du att det är fel av socialdemokraterna att ta förhandlingar med dem. Välkommen till politiken!