söndag, oktober 30, 2005

Original Harmony Ridge Creekdippers

1998 kom Original Harmony Ridge Creekdippers första album (till Sverige). Jag köpte det direkt. Eftersom det kändes som om jag borde det. Men sanningen att säga så lyssnade jag inte speciellt mycket på det - jag har alltid varit en sucker för melodier som sätter sig rätt snabbt och detta första självbetitlade album hade ingenting av den varan (en sådan låt räcker, då lyssnar jag fler gånger på skivan och därmed får också de mindre omedelbara spåren sin chans). Men jag köpte nästa album också, som kom samma år. Och nästa. Ta mig tusan om jag inte köpte dem allihop. De såg snygga ut i skivhyllan men jag spelade dem i princip aldrig.

Nu har jag i alla fall lyssnat igenom dem allihop i ett stort söndagsmaraton. Och det är klart; en del pärlor hittade man ju. En hel del till och med. Min rangordning blir som följer:

1. My own Jo Ellen (2000) - helt överlägset det bästa albumet.
----
2. Political manifest (2004) - säkert inte många som skulle hålla med mig. Men "Walk with them" är helt lysande.
3. The Original Harmony Ridge Creekdippers (1998) - debuten. Kanske ändå.
----
4. Zola and the tulip tree (1999)
5. Mystic theatre (2004)
----
6. Pacific coast rambler (1998)
7. December's child (2002)

Skönt att ha det ur världen. Vidare mot P!

Inga kommentarer: