onsdag, oktober 19, 2005

Ensam och söt

Vad är det med ensamhet och sötsaker? Är man två ska det njutas av maten och lagas och handlas tillsammans och ätas med ett gott glas vin bredvid. Är man ensam struntar man plötsligt i hela detta spektakel, äter effektivt och går direkt på det viktigaste; godiset och fettet. Till middag går det plöstligt bra med vad som helst, ju enklare desto bättre. Rester, färdiga soppor, pizza, hamburgare - whatever, bara det går snabbt. Efterrätten däremot, får mer kärlek. Lite olika sorters lösgodis, kanske en bit choklad, eventuellt chips och dippa...

Idag hade jag planerat en lugn hemmakväll med min älskade, jag hade bestämt för att laga fettuchini med räkor, soltorkade tomater, chili, avokado och persiljekräm. Så ringde han och berättade att han skulle vara hos en kompis i ett par timmar under kvällen. Hastigt avbröt jag då min tankegång, styrde stegen mot läskavdelningen och köpte julmust, fortsatte med färdig gulaschsoppa och avslutade med en stor påse lösgodis. Bara sådär.

Helt galet.

1 kommentar:

A N N I K A sa...

Men herregud, PRECIS sådär gör jag också. När J är ensam hemma gör han förrätt och huvudrätt och vin och hela baletten. Jag köper färdigsoppa och godis!