söndag, oktober 09, 2005

Linna Johansson och Kate Moss

Linna Johansson brukar vara intressant på sin blogg. Här ett utdrag ur hennes funderingar kring Kate Moss knarkaffärer, varför H&M plockade bort henne som modell och kvinnliga förebilder i allmänhet:

"I senaste avsnittet av litteraturmagasinet Babel funderade man löst över det här med kvinnliga förebilder, varför de är så få, utan att riktigt komma fram till nåt. Jag ska berätta varför det är så. Därför att det väsentliga i ordet förebild är suffixet ”bild”. Det vill säga framförallt ett face, en Che Guevara, en Bob Marley-silhuett mot en rastaflagga, Einstein-flinet, Muhammad Ali. Och i killarnas kulturhistoria får man just bara den här bilden, utan störande biografiska detaljer, därför att man själv ska få konstruera och dikta ihop sin egen manliga hjälte.

Så kan det inte bli för Kate Moss. Hon kommer att plockas ut och plockas ned nu med idel detaljer om vårdnadstvist och tårar och ångerfulla Kate. Alla människor ångrar sig men det är bara brudar som måste göra sånt offentligt för det är just bilderna på brudar som måste sönderdelas, göras futtiga. Det konstigaste av allt är ju att hon faktiskt bara är en bild, ett par läppar och höfter som Hennes & Mauritz lånar. Hon skulle inte ge sina bästa mammatips i Mama utan bara se snygg ut. Och hon ser väl knappast annorlunda ut nu, efter kokainbilderna? Är Hennes & Mauritz orolig att vi konsumenter ska inspireras av hennes leverne? Konstigt i så fall, med tanke på hur säkra de brukar vara på att ingen inspireras att gå ned till 46 kilo bara för att deras modeller väger det."

3 kommentarer:

Windstorm sa...

Hmm, frågeställningen är ju ytterst relevant men Linnas analys och förklaring är helt galen.

Att påstå att anledningen till att det finns fler manliga hjältar/förebilder är att dessa män är reducerade till bilder utan (störande) biografiska detaljer, och i samma stycke nämna Che Guevara, Einstein och Muhammad Ali som just sådana förebilder måste vara årets tankevurpa. Dessa, om några, har blivit förebilder på grund av sitt leverne och vad de åstadkom eller kämpade för.

Problemet är snarare det rakt motsatta. Kvinnor ges inte samma spelrum på myternas arena; de förutsätts bara vara bildsköna eller goda mödrar.

Men de två sista meningarna du citerar av henne var ju en lysande känga åt H&M.

Var hittar man Linnas blogg?

Helena L sa...

Hm, du har rätt. Det var mest sista stycket jag gillade. Anyway: http://www.modernista.se/linna/

Lisa sa...

Sen hör det ju till sammanhanget att H&Ms nya jeansmärkes marknadsföring består till 99% av ghettoromantik. Soptunnor och tags i risig New York-miljö. Jävligt mycket knarkigare än en stylad Kate Moss. Se http://www.hm.com/corporate/inspiration/campaigns/denim/index.jsp?clang=se&version=2005-39b&puff=denim