torsdag, mars 08, 2007

Finaldags!

Låt oss vältra oss i detta en sista gång innan det är dags att återgå till det normala livet där Lucinda Williams är obestridlig drottning... Nedan min ranking (med medföljande tips) på Melodifestivalfinalens låtar:

THE ARK – WORRYING KIND
Det är svårt att tänka sig en artist som aldrig tidigare varit i närheten av Melodifestivalen som passar så bra in som The Ark. Faktiskt. Med sin scennärvaro, profil och faiblesse för show sitter de faktiskt som en smäck. Låten är en av tävlingens bästa och kombinerat med framförandet vore det egentligen löjligt om någon annan skulle vinna det här. Jag både hoppas och tror på The Ark. Tips: 1.

SARAH DAWN FINER – I REMEMBER LOVE
Alltså, det kan vara Pretty Womans fel. Första raderna av refrängen på ”I remember love” är ruskigt lik ”King of wishful thinking” från filmen jag tillsammans med Dirty Dancing, Notting Hill och När Harry mötte Sally sett absolut flest gånger i mitt liv. Men oavsett detta så är ”I remember love” tävlingens lätt bästa ballad, fint sjungen av Sarah Dawn Finer. Egentligen är det ju smörigt så det förslår, men Melodifestival är Melodifestival och trots att min älskade make aldrig skulle kunna förstå det är måttstocken annorlunda än årets övriga veckor. Dessutom har jag alltid fallit för bombastiska, storstilade schlagerballader – ”Gente di mare”, mmmm. Tips: 8.

ANDREAS JOHNSON – A LITTLE BIT OF LOVE
Förra årets ”Sing for me” var mer omedelbar, men också ”A little bit of love” är gediget ihopsnickrad schlagerpop. Och jag menar, Andreas själv är ju en liten sockerbit. Räcker inte riktigt hela vägen i finalen dock, även om juryn kommer att ge höga betyg. Tips: 3.

SEBASTIAN – WHEN THE NIGHT COMES FALLING
Andreas Johnson light. Men, ändå – det här är också rätt gediget och sätter sig fortare på hjärnan än man egentligen vill erkänna. De röda scenkläderna får han gärna slänga, men det märks att Idol-deltagarna fick en del tv-vana under sin tid på TV4. Tillhör förnyarna (= mer eller mindre kända namn som inte deltagit tidigare och därmed anses ta tävlingen framåt), vilket bör vara en fördel framför allt i juryrösterna – men tappar ändå röster till topptrion och får svårt att möta minst en av balladerna. Tips: 7.

MÅNS ZELMERLÖW – CARA MIA
Det här med latinopop är inte alls min grej egentligen, men showen i sig är såpass bra och passar ju trots allt in i dessa sammanhang att det ändå blir en topp 5-placering i min ranking. Måns valpögon och sydeuropeiska look kommer helt klart att gå hem hos tittarna och delvis hos juryn – det här är The Arks verklige utmanare. Tips: 2.

SANNA NIELSEN – VÅGAR DU, VÅGAR JAG
Carola light. Men ”Vågar du, vågar jag” är en gammaldags, traditionell schlager som trots allt spelar på vissa strängar på min stackars förvirrade lyra. Förmodligen har hon också fördel av andra chansen - och ett statistiskt bra startnummer (8). Tips: 4.

ANNA BOOK – SAMBA SAMBERO
Nu är vi verkligen nere i bottenträsket; en stor gröt mer eller mindre värdelösa låtar. Men blåset i refrängen tillsammans med det faktum att det är lättare att vinna min röst med en dålig klassisk fartschlager än med en dålig ballad placerar Anna Book högre än resten. Dock lär den inte få många röster, varken från tittare eller jury. Tips: 9.

SONJA ALDÉN – FÖR ATT DU FINNS
Hon klarar inte riktigt av alla toner och själva låten är en tråkig intetsägande ballad som tagen direkt ur en Disneymusikal av högstadieelever. Men, likgiltig är bättre än nervretande usel och Sonja slipper bottenträsket i min bok. Hos tittarna kan den mycket väl gå bra, frågan är hur balladrösterna fördelar sig mellan de fyra bidragen i genren. Även Sonja lär dock ha draghjälp av andra chansen. Tips: 5.

MARIE LINDBERG – TRYING TO RECALL
För mig oväntat att den här inte blir sist i min egen ranking. Men, trots allt – Marie Lindberg har aldrig gjort en låt som heter ”Jag vill ha sex med dig”. Så. Hon kan inte sjunga, hon kan inte engelska och texten är fruktansvärd (så är förvisso fallet i princip över hela fältet, det är kutym i den här festivalen) – men gentemot Tommy Nilsson kan man ändå skylla på att hon i alla fall tills nu inte kunnat försörja sig på skiten. Svårt att avgöra hur hon går hem bland tittarna när nu inte den första chockeffekten finns kvar och konkurrensen ökat – men troligtvis går låten hursomhelst inte hem hos juryn. Tips: 6.

TOMMY NILSSON – JAG TROR PÅ MÄNNISKAN
I hela balladträsket är detta överlägset sämst. Dessutom av en etablerad artist som inte gjort en människa glad under hela sin karriär tros sin uppenbarligen obrottsliga tro på densamma. Förmodligen drunknar han i flödet och det finns heller inget nytt och spännande eller ens ömkansvärt i det hela – det blir en sistaplats både på rankingen och i resultatlistan. Tips: 10.

Inga kommentarer: