onsdag, mars 07, 2007

Bio: The Queen och Pans labyrint

Har visst glömt bort att nämna de två senaste biobesöken.

The Queen var faktiskt ett steg bättre än vad jag förväntat mig. Det kändes inte som mycket till handling att ta sig bakom kulisserna i brittiska kungahuset under veckan efter Dianas död, men det blev riktigt intressant. Mycket berodde såklart på Helen Mirrens mästerliga porträtt av drottningen själv - en mer självklar Oscar får man leta efter. Mirren lyckades göra Elizabeth II både mänsklig och omänsklig, både kall och kärleksfull. Betyg på filmen: 4.

Pans labyrint däremot, var ett steg sämre än jag förväntat mig. Men, precis som i fallet The Departed, sevärd - och helt klart bättre än just Scorseses film (utan vidare jämförelser). Blandningen av saga och verklighet fungerar utmärkt, jag hade bara känslan av att sagovärlden skulle vara mer... förtrollande. Vackert filmad, var den dock. Betyg: 4-.

Inga kommentarer: