tisdag, juli 04, 2006

Forza Italia

Mina favoritlag i VM hittills:

1. SPANIEN
Spelade fantasifullt, rörelserikt och tekniskt hela vägen fram till åttondelsfinalen. Där gick det, som man brukar säga, som det gick.
2. ARGENTINA
Jag gillar av princip inte Argentina, men i de två första matcherna var laget helt magnifikt. Visserligen retar jag mig på Riquelme, men en otrolig spelare är han. I medgång.
3. AUSTRALIEN
Långt mer England än England självt. Hjärta och smärta - kriga och spring, det här var laget som ville mest. Sådant blir jag rörd av.
4. TYSKLAND
What the hell. Tyskland är helt klart laget som imponerat mest sett till hela turneringen - och gjort flest mål. Det är temporikt och inte alls så statiskt som man av gammal vana betraktar Tysklands spel som.
5. PORTUGAL
Filmarnas filmare, visst. Men åh, vad jag gillar Maniche. Som han styr varje match, som han kontrollerar vartenda mittfält. Möter i semin Makelele, som i flera år betraktats som mästaren i just den rollen. Spännande.
Dock är Portugal inte bara defensiv. Med Cristiano Ronaldo kommer snabbhet (och en galen oförmåga att släppa bollen, brukar inte Ferguson fixa till sådant?), med Figo kreativitet och med Deco – kommer allt.

NOTERA! Alltså, bara så att det inte blir några missförstånd – självklart håller jag inte på de här lagen. Sverige, England och Italien (i den ordningen) kommer alltid att ha mina varmaste sympatier.

Inga kommentarer: