torsdag, juli 13, 2006

En liten summering av 2006 kontra 2005

BÖCKER (knapp seger för 2005)
2006: 11 st, varav en tidigare läst – och bara en enda deckare (jo, men det är märkligt)! Inte så många totalt kanske, men en bra blandning i genrer. Bäst hittills: Orakelnatten (Paul Auster). Men Stieg Larsson, Fredrik Strage, Jesper Högström, Alexander McCall Smith, Helena Henschen och Joan Didion har också varit trevliga att läsa, alla inom sitt gebit.
2005: 16 st, varav sju deckare och en skräp. Dessutom två av årets absoluta höjdare; Michael Cunninghams ”Timmarna” och Ernest Hemingways ”Och solen har sin gång”. Därtill en hoper som kan betecknas som mycket bra/intressanta; Virginia Wolfs ”Mrs Dalloway”, Olof Lagercrantz biografi om Stig Dagerman, Gerd Brantenburgs jämställdhetsklassiker ”Egalias döttrar” och Mary Anderssons ”Sorgenfri”.

FILM (klar seger för 2006)
2006: 7 st av årets premiärer – alla utom en av högsta klass. Blir hösten som våren kan detta bli mitt största bioår någonsin. Dvd har det varit knappare med sedan vi tröttnade på den lokala filmuthyraren.
2005: 3 st av årets premiärer (varav två senare hamnade på årets tio i topp), samt ytterligare två som hade premiär året innan. Dessutom dvd-höjdare som Woody Allens ”Interiors”, Carol Reeds ”Den tredje mannen” och Morgan Spurlocks ”Super size me” (ja, helt olika typer av film, jag vet).

SKIVOR (seger för 2006)
2006: 11 st av årets skivor, de flesta av hög klass. Johnny Cash årets skiva än så länge, men det finns fler – kan tänka mig att ungefär fem kommer att hamna på min tio-i-topp (men det är ju svårt att veta…).
2005: 8 st av årets skivor, varav två till slut hamnade på min tio-i-topp.

Två segrar för 2006, alltså – och vad det gäller böcker så var våren klart bättre än hösten förra året. Jag har gott hopp om att kamma hem samtliga kategorier innan 2006 har sett sitt slut.

Inga kommentarer: