fredag, mars 14, 2008

En skrämmande verklighet

Mycket i Alexandramannen är skrämmande läsning och när Sydsvenskans recensent Karin Rebas avslutar med att hon vill "sätta boken i handen på varenda tonårsförälder, grundskollärare och socialsekreterare" så är det för att boken, orden, upplevelserna i barnens perspektiv är så genomsyrade av vuxenvärldens svek. Det tekniska gapet och det bristande intresset från alla de mött som skulle kunnat hjälpa dem - har varit det mest nedslående av allt.

Ett annat svek är den könssyn vi, medvetet eller omedvetet, förmedlar till vår barn. Ungdomarna hänger på porrigt.se, på snyggast.se och liknande sidor, lägger upp bilder på sig själva och blir bedömda i kommentarer och gästböcker. Redan från början är det klart vad som skiljer killar och tjejer för att få höga poäng; flickorna ska vara avklädda.

M. var ett av Alexandramannens offer och berättar om sina upplevelser utan större trauma, men med perspektiv:

– Egentligen är det helt sjukt vad man håller på med. Ta sajten Snyggast, där måste vi tjejer klä av oss för att få komplimanger. Det gör inte killarna, de slänger in vilka foton som helst. Och vi tjejer ska vara så där för att killarna tycker det är snyggt, men de vill inte vara tillsammans med en sån tjej. De vill nog ha en mer seriös tjej. Men de tycker om att titta på det. Och på något sätt går vi ju med på det, en som inte är sminkad, avklädd och poserar, hon blir heller inte etta på topplistan.

Att det är killarnas önskemål som styr tycker M. att hon fått lära sig från början. Det gäller inte bara att tjejer ska visa upp sig, vara fräscha och sminkade i skolan, utan också när det gäller sexet. För M. själv har det från allra första början blivit på killarnas villkor. Så var det när hon förlorade oskulden, så var det när hon träffade Atheer Al Suhairy (Alexandramannen, min anm.). Så har det också varit när hon träffat andra killar under den perioden. Också dem fick hon kontakt med på internet, men hon fick inga pengar av dem.

– De ville ha sex och jag visste att det var bara att acceptera. Sex för mig har alltid varit en händelse som ska gå över snabbt.

Hemma hos kompisarna har de tittat en hel del på porrfilm och porr på internet. Det gör alla, säger hon. Det är där M. lärt sig hur sex går till. Att det är killen som ska njuta, att det är hans utlösning som räknas, att tjejer ska posera, stöna och stånka. Att det är självklart att suga av och ha analsex.

– Jag lärde mig tekniskt, men förstod inte att sex skulle vara något mellan två människor som tycker om varandra. Det har jag förstått först senare, när jag träffade min pojkvän och blev kär första gången.


M. är idag 18 år gammal. Hon fick kontakt med Alexandramannen när hon var tolv år och hade sex mot betalning med honom minst fem gånger enligt dom i både tingsrätt och hovrätt.
Detta var världen hon levde i.
Detta var hennes självklarhet.
Hon är knappast ensam.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fastän dessa fakta inte är någon nyhet för mig, finner jag knappast ord för att beskriva hur arg och upprörd jag blir över att det går till så här. Både att äldre män utnyttjar unga flickor och att unga flickor inte sätter något värde på varken sig själva eller sin kropp.
Vi vuxna har ett ansvar att visa vad som är okej eller inte. Men de unga gör som vi gör och inte som vi säger. Och så länge det är yta som gäller och "glamourmodeller" prisas, kan vi förvänta oss att unga tjejers drömmar och önskan om att bli sedda som objekt inte kommer att förändras.

Anonym sa...

Jag känner igen mycket från min egen förövare, som jobbade som barnläkare på Stockholms Stads Barnavårdsnämnd på dispens av Socialstyrelsen i hela 25 år utan att ens ha läkarlegitimation. På jobbet fanns det han sökte, unga flickor från hem med dåligt vuxenstöd. Mig tog han utomlands på för att förgripa sig på mig. Mina småsystrar "gynundersöktes" av honom. I mina journaler har han skrivit att jag rodnar när jag får komplimanger och att det vore bäst att jag skickades utomlands en tid till hans familj för att min svaghet för smicker plus det faktum att jag kom från ett fattigt hem kunde göra att jag råkade in i "olämpliga förhållanden.." (en manipulerande omskrivning för prostitution.)
Jag har skrivit boken Trasdocka (finns i pocket) om mina upplevelser av att bli sexuellt utnyttjad av en pedofil, vad det kan leda till och vilka följder och bestående skador jag drabbades av. Yvonne Domeij