onsdag, mars 12, 2008

Mer läsning

Så trillade den ner genom brevlådan då, första numret av magasinet Filter. Bakom magasinet, som med intervjuer och reportage om de kommande månadernas händelser vill stå som motpol till den förmodade framtid där papperstidningar och tidskrifter får vika sig för den gratisläsande internetskummande framtiden.
Jag tror personligen att idén är rätt, att i samma andetag som vissa medier (framför allt kvällstidningar men helt klart också morgontidningar och månadsskrifter som inte finner ny och yngre publik; Allers-kategorin) får det väldigt svårt och måste anpassa sig till en ny verklighet, så kommer det att finnas ett behov av djuplodande texter i nygamla format. Filter kan bli en sådan motpol. Återstår att se om den håller måttet.

Som om det, tillsammans med bokreans digra inköp och övriga prenumerationstidningar, inte vore nog på läshyllan - så var jag helt enkelt tvungen att ta en svängom till bokhandeln för att fylla på lagren inför Londonresan. Bodil Malmstens Kom och hälsa på mig om tusen år, Mats Olssons En pinne i skogen och Katia Wagners skrämmande men hyllade Alexandramannen skiner nu glatt ikapp med solen.

Jag kan knappt bärga mig.

Inga kommentarer: